Idén is hozza majd a papírformát az év játéka?
2016. május 23. írta: PixelDrake

Idén is hozza majd a papírformát az év játéka?

Május van, kihirdették a Spiel des Jahres jelöltjeit. Megalakulása óta SDJ (amiről bővebben itt) német regionális díjból a társasvilág egyik legfontosabb elismerésévé nőtte ki magát. Mivel a nevezés feltétele, hogy a termék megjelenjen németül is az adott évben, gyakran előfordul, hogy egy kicsit "csúszik" a díj az eredeti megjelenéshez képest, vagy nem ül fel a gamervilág hypevonatára - ami miatt sok kritika is érte.

Most viszont minden bizonnyal kevesebb savat fog kapni a fórumokon. A villámgyors német fordítóknak köszönhetően ugyanis a tavalyi év két legnagyobb sikere is ott van a listán.

Az év játékai

Az első és legfontosabb kategória ugye maga az év játéka cím, aminek elnyerése garantáltan megdobja az eladásokat. Köztük szerepel a Fedőnevek, avagy Codenames, ami a Dungeon Petz/Lordz szériát is elkövető Vlaada Chvátil nevéhez köthető. A tizennyolc nyelvre lefordított játék tavaly oda meg vissza verte az egész partijáték szcénát.

A játékosok két csapatra oszlanak, akiket egy-egy kódmester segít. Az asztalon huszonöt kártyalap hever, a képoldalán egy-egy szóval, a rejtett oldalán pedig az adott csapat színével. Azt, hogy melyik kártya melyik csapathoz tartozik, csak a kódmesterek tudhatják, akik minden körben egy szót és egy számot mondhatnak csak ki, a játékosoknak pedig ez alapján kell megtalálniuk a saját lapjaikat. Bár még nem játszottam vele (de nagyon szeretnék), látatlanban is megjósolom, hogy ő fogja elvinni idén a plecsnit.

A második jelölt az Imhotep, ami nevéhez hűen egyiptomi környezetbe repíti a játékosokat, akiknek hat körön kell beosztaniuk rabszolgáik munkásaik erejét, hogy megépítsenek egy ókori műemléket. A munkásokkal köveket bányászhatnak és szállíttathatnak hajóval, hogy utána beépítsék őket valamelyik építményükbe. A csavart az adja, hogy egy műemlékhez egy körben csak egy hajó juthat el, a hajók pedig bármikor útnak indulhatnak. Ezért mérlegelni kell, hogy megéri-e még rakodni rájuk, hiszen könnyen lehet, hogy amíg valaki pakolászik, addig a hajó szépen kifut egy számára abszolút érdektelen helyre.

A harmadik induló a Karuba, ami egészen eddig teljesen elkerült engem - most hallok róla először. Képek és leírás alapján egy felfedezős, laprakosgatós játéknak tűnik, enyhe Aranyásók beütéssel. Bár ha jól értem, itt nincsenek rejtett szerepek.

Gyerekjátékok

A gyerekjátékok, vagyis Kinderspiel des Jahres kategóriában a MMM! nevű kooperatív, egeres játék (a többek közt Tigris & Euphratest elkövető Reiner Kniziától), a Stone Age fiataloknak szóló változata és a Leo nevű memóriajáték indulnak.  Ezekre van sajnos a legkevesebb rálátásom, így részletekbe csak a győztes kihirdetése után mennék bele. Az olvasók nagy része amúgy sem a gyerekjátékok miatt jár ide.

Az összetett játékok

Végül elérkezett az összetett játékok kategória. A 7Csodával együtt (vagy az ő kedvéért?) bevezetett kategória nevéből eredően azokat  a játékokat foglalja magába, amik több óráig is eltarthatnak, a szabályaik pedig kifejezetten bonyolultak a főszereplő családi játékokhoz képest.

Na, itt azért megjelent egy pár (szó szerint) meglepetés. Először is a Pandemic: Legacy is a jelöltek között van, ami az elmúlt év legelismertebb, legszéthypoltabb darabja lett, rekordsebességgel felküzdve magát a BGG lista első helyére. Ez ugye az a játék, ami a Pandemic vírusirtását ötvözi a Legacy játékok khm... végességével. Vagyis itt minden játék után hoznunk kell egy végleges döntést ami kihat a következő alkalomra. A véglegest itt szó szerint kell érteni, mert kártyákat kell eltépnünk és a táblát is össze kell majd firkálnunk alkoholos filccel. Mivel a SDJ általában nem, vagy csak nagyon lazán követi a gémervilág trendjeit (részben a már említett német nyelvi korlát miatt is), elég meglepő a P:L megjelenése.

De nem annyira, mint a T.I.M.E Storiesé. Ez a játék is "maradandó" élményt fog okozni, de nem azért, mert el kell pusztítani bizonyos darabjait, hanem mert egy adott történetet játszhatunk végig benne. Ami másodikra már nem lesz izgalmas. A kulcsszó azonban itt a történet végigjátszása. A T.I.M.E. Storiesal ugyanis a SDJ egy óriási lépést tett azon történet-, és szerepjáték orientált társasok (t.i.: amerik) felé, amiket eddig nagy ívben elkerült. 

Ezek után a harmadik jelölt Isle of Skye szinte már nem is szolgál semmi érdekességgel. 

Az eredmény?

Szóval az idei SDJ több érdekességet is tartogat magában. A fő kategória szerintem már rég eldőlt, az igazi izgalmakat a Kennerspiel kategória hordozza magában. Bár van egy olyan érzésem, hogy ezúttal összecseng majd a BGG felhasználók és a német zsűri véleménye.

A bejegyzés trackback címe:

https://ludens.blog.hu/api/trackback/id/tr48740298

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása