3+1 dolog, ami retrót szül
2016. július 05. írta: PixelDrake

3+1 dolog, ami retrót szül

Valamivel muszáj elterelni a figyelmemet arról, hogy nincsen több Witcher, ezért nekiálltam feltúrni a store-ban kedvencnek jelölt, de soha le nem töltött játékokat. Így került a kezembe a The Great Giana Sisters: Twisted Dreams. Ugrándozás közben megállapítottam, hogy ez a játék bizony retro (nahát, micsoda szakértelem kellett ehhez...). Utána pedig elgondolkoztam, hogy vajon mi lehet az a jellemvonás, ami egy játékot retróvá tesz.

Ja igen, a Twisted Dreams az 1987-es Commodore 64 játék, a Giana Sisters folytatása/remake-je. A GS a maga idejében nagyon népszerű platformjáték volt. Ugyanakkor elég ritka is, mivel kénytelenek voltak leszedni a polcokról a Marióhoz való feltűnő hasonlósága miatt...

Tehát ez a játék retro, mert egy sokkal régebbi játékot elevenít fel. Ez azonban még szerintem kevés a hozzá. Képzeld el, hogy százéves bútorokkal teli, lelakott, légkondícionálatlan lakást akarnak neked eladni teljes, vagy még drágább áron, mert az feleleveníti a múltat, tehát retro. Valószínűleg nem mennél bele.

giana1.jpg

Tehát a retro nem jelenti azt, hogy valami szükségszerűen sz.r is (vagy inkább elavult?) annak ellenére, hogy sokan ezt hiszik. Helyette lehetne mondjuk valami, ami felidézi a múltat. De ha lehet, úgy, hogy a jelen számára is érdekes marad. Erre több módja is van, vegyünk sorra egy párat:

  1. Grafika. Most biztos mindenki a nagyonpixeles grafikára gondol. És valóban: a retro/alternatív játékok jelentős része ilyet használ, hogy jelezze, szándékosan nem trendi a megjelenítés. Persze nem ez az egyetlen lehetőség, hiszen ma már a régen oly' divatos cel-shaded stílus is nagyon ritka.

  2. Zene. Sajnos kevesen merik bevállalni az igazán jó, prüntyögős 8bites zenét és inkább beáldozzák ezt a részt és modern számokat játszanak a játékok alatt (esetleg, ha feldolgozásról van szó, akkor az eredeti zenék felújított változata szólhat). Ez valahol érthető is, hiszen a 8bites zenéből igazán jót kihozni nagyon nehéz. Be lehet viszont csempészni a régies hangzást például hangeffekttel is. 

    Erre jó példa az 1999-es Pac-Man World, ami ugyan egy full 3D platformjáték volt, viszont megtartotta a régi hangokat 1980-ból és a zenék is az eredeti téma módosított változatai voltak.

pacman.jpg

  1. Stílus. A Nintendo és az új Rayman sorozat megfeszített munkája ellenére a 2D ugrálós játékok ma már igazán szokatlanok, pedig régen szinte lépni sem lehetett tőlük. De nincsenek már rail shooterek és szöveges kalandjátékok sem. Egy teljes játék árát nem is adnánk oda értük, pedig ha előveszünk egy régebbi darabot, ugyanolyan élvezettel játsszunk velük. Ez is mutatja, hogy a műfajra lenne igény, csak már nem része a fősodornak.

  2. Nehézség. Ezt szándékosan hagytam a végére. Ha belegondolsz, manapság egyáltalán nem divat olyan igazán nehéz feladat elé állítani a játékosokat. Ha mégis, akkor is kapnak hozzá valami extra segítséget mondjuk bombák, zsoldosok vagy plusz élet formájában. Ez érthető is, hiszen ha a kétmillió videójáték közül egy nem jutalmazza őket eléggé, akkor áttérnek egy másikra.

    Egy retro játékban (meg az ebből a szempontból retro-szemléletű Dark Soulsban) viszont maga a kihívás a lényeg. Egyrészt minél nagyobb a szívás, annál nagyobb az érte járó jutalom. Másrészt retrót magáért a játékért játszik az ember. Egy kis nosztalgiáért, nem pedig a végkifejletért. Evidens tehát, hogy tartson sokáig, hogy az élmény is sokáig tartson.

Hmm, asszem ez lesz az... A retró célja az, hogy az ember játsszon vele és ne felejtse el a régi időket. Most megyek és megpróbálok ezzel bekerülni valami idézetes könyvbe...

A bejegyzés trackback címe:

http://ludens.blog.hu/api/trackback/id/tr898850408

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

usb2.0 2016.07.07. 08:53:49

Szerintem meg csak egy. És nincs a felsorolásban.
Az idő ...