Tényleg kell nekünk egyszerhasználatos társasjáték?
2017. április 10. írta: PixelDrake

Tényleg kell nekünk egyszerhasználatos társasjáték?

Kedvenc társasjátékos Facebook csoportomban lassan napi-kétnapi rendszerességgel kerül elő ugyanaz a két téma: a minis játékok és a legacy-játékok létjogosultsága (ezeknek a keresztmetszete rendszerint a Gloomhaven és a készülő második kiadása, de címtől függetlenül megy a vita). A fórumon már számtalanszor és számtalan formában leírtam a véleményemet, most úgy döntöttem, hogy összeszedem a gondolataimat itt is. Mivel minikről úgy néz ki nem lehet értelmes beszélgetést folytatni, nagyon szélsőséges vélemények ütköznek, ezért inkább a legacy játékokról lesz most szó.

Alapvetés - Mi az a legacy társasjáték?

A legacy játékok lényege, hogy a játék használat közben véglegesen megváltozik akár szabály-, akár játékmenet- vagy tartozékok tekintetében. Lehet, hogy szét kell tépni egy kártyát, vagy tollal rá kell írni a táblára. Vagy kinyitni egy adott ponton egy borítékot, amiben egy kártya felülírja az eddigi szabályok egy részét. Igen, jól érted, a játék használat közben részben vagy teljesen megsemmisül. Persze ennek keretet ad egy sztori, a játék pedig rendszerint 10-20 alkalmat ölel fel. Tehát azért nem szó szerint egyszer használatos. Ilyen például a Risk Legacy vagy a Pandemic Legacy.

Ide sorolhatók még azok a játékok is, amik egy embernek csak egyszer élvezhetőek, mert egy adott történet vagy rejtély fölgöngyölítése körül forognak - az ember nyilván nem tudja ugyanúgy élvezni ezeket, ha tudja, hogy ki a gyilkos/ mi lesz a helyes döntés. Ilyen játék például a T.I.M.E. Stories.

A két alfaj abban különbözik, hogy míg a második eladható használat után, addig az első jó eséllyel végérvényesen megsemmisül, használhatatlanná válik a játék végére, esetleg korlátozódik a használata (persze csalni lehet, de ettől most tekintsünk el).

Most, hogy tudjuk miről van szó, nézzük, mit szoktak mondani azok, akik vagy nem játszottak még legacy játékkal és ezért idegenkednek tőle, vagy magát a műfajt bírálják - és, hogy miért tévednek!

1. Ellenérv - A legacy játék nem jó, mert nem játszhatok vele annyiszor, ahányszor csak szeretnék

Mai rohanó világunkban folyamatosan az újdonságokat hajszoljuk. Egy társasjátéknak nagyon jónak kell lennie ahhoz, hogy húsz alkalommal előkerüljön, pláne rövid idő alatt.

Egy legacy játékban a döntéseknek visszavonhatatlan következményei vannak. Ezekre mindenki kíváncsi, ezért izgatottan várják a következő részt is. Tehát jó társaságban egy jó legacy nem lehet, hanem biztos hogy előkerül többször is és maximalizáljátok a vele töltött időt.

De nézhetjük filozófiai oldalról is: egy játék, amivel játszhatnál bármennyiszer, de nem játszol mennyivel jobb, mint az, amivel csak adott mennyiséget játszhatsz és ezt meg is teszed?

2. Ellenérv - A legacy játék nem jó, mert drága és ehhez képest egyszer használatos

Tény, hogy egy legacy játék legalább annyiba kerül, mint egy átlagos társasjáték (sőt), ehhez képest elvileg nem ad olyan hosszú élményt. De - lásd az előző érvet - a legacy jó esetben garantálja az élmény kimaxolását, ezzel pedig a költség/játékalkalom arány is pozitívba fordul. Ha összehasonlítod mondjuk egy szabadulószoba árával, ami szintén egyszeri élmény, sokkal jobb mutatót fogsz kapni. Ez egy érv.

A másik, hogy ez az egész ennyi forintba kerül egy játékülés meg megéri-e a befektetett pénzt okoskodás nettó baromság!

  • Egy drága koncert mondjuk kerül 20 ezer forintba és tart 2 órát, tehát egy óra 10 ezer forint.
  • Az Arcadia Quest 30 ezer forint (kerekítve) és játszottunk vele 2*1 órát, tehát egy óra 15 ezer forint.
  • A Quadropolis 10 ezer forint és 4*1 órát játszottunk vele, tehát egy óra 2500 forint.
  • Tehát ha választanod kell, akkor inkább koncertre menj és ne vegyél AQ-t mert nem éri meg - de ha teheted, inkább Quadropolisozz, mert az jobban megéri.
  • Igen ám, de az AQ-t megmutattam még két társaságnak, akikkel szintén játszottunk 1-1 órát. Így egy óra AQ ára 7500 forint, tehát jobb, mint koncertre járni!
  • Ha viszont a kétórás koncert helyett alkalmi munkát vállalsz, akkor egy óra költsége akár -700 forint is lehet, tehát még keresel is rajta! Vagyis...

Ugye mennyire értelmetlen és röhejes ezt számolgatni? Elköltöttél egy adott összeget. Jól érezted magad közben? Ha igen, megérte a pénzt. Ha nem, nem. Teljesen fölösleges arányokat számolni, meg hatványozott rating alapján súlyozni a befektetett pénz koszinuszát.

3. Ellenérv - A legacy játék nem jó, mert népszerű és emiatt mostanól csak legacy játékok fognak megjelenni

Marhaság. A legacy egy műfaj, ami éppen felfutóban van. A Pandemic Legacy jelenleg is a BGG ranglista első helyén trónol, érthető hát, hogy sokan próbálkoznak hasonlóval. Ennek ellenére legacy játékokból az első százban van nagyjából négy darab, összesen meg kb húsz. Ez azért nem olyan rossz arány, hogy lassan 91 ezer társasjáték van BGG-n.

Tehát a legacy játékok száma nő és nőni is fog, de határozottan nem a többi játék kárára. Mint azt annyiszor mondtam már: a társasjátékok nem egymás helyett, hanem egymás mellett léteznek. Ha attól rettegsz, hogy a kedvenc játékodból hamarosan megjelenik legacy verzió is, akkor... hát tudod, nincs kizárva. De ha meg is jelenik, az nem jelenti azt, hogy szét kell tépned a meglévő játékodat és át kell állnod legacyra.

4. Ellenérv - A legacy játék nem jó, mert szemetet kreál és a fogyaszatói társadalom pazarlásának megtestesítője

Egy szó: újrahasznosítás! Sokan tablót csinálnak a Pandemic Legacy táblájából, például ilyet.  A LINK SPOILEREKET TARTALMAZ! De használhatod a dobozt tárolásra, a komponenseket helyettesítésre, barkácsolásra, a papírkellékekket meg gyújtósnak például.

Összefoglalva

Természetesen ez nem jelenti azt, hogy minden legacy játék jó lenne. Új műfaj, ezért most sokan próbálnak vele nagyot szakítani. Ez sokaknak bejön majd és jó játékot csinálnak, de sokaknak nem sikerül és születik pár gyenge próbálkozás is. Az újdonság varázsa miatt sok játékot felülértékelnek és sok játékot a csalódás miatt indokolatlanul lehúznak majd. Ez most egy divat, ami idővel szépen beáll egy kezelhető szintre.

Egy legacy játék nem olcsóbb vagy drágább egy átlagos társasjátéknál, de ha jól van összerakva, élményben annak a sokszorosát nyújthatja. Ezek miatt nem lesz minden játékból legacy és nem fog mindenki csak erre koncentrálni. Nem lesz kevesebb jó játék - de több sem. Fontos, hogy továbbra sem kötelező semmivel játszani, mindenki úgy érzi jól magát, ahogy akarja.

Én azt javaslom, tegyél vele egy próbát. Max egy társasjáték árát bukhatod vele, de szerintem vettél már olyan játékot, ami később nem jött be. Itt is csak ennyit kockáztatsz. Legjobb esetben meg rákattansz a műfajra és jól szórakozol.

A bejegyzés trackback címe:

http://ludens.blog.hu/api/trackback/id/tr712415301

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.