Cultistorm - Magyar embernek magyar csápot!
2017. november 29. írta: PixelDrake

Cultistorm - Magyar embernek magyar csápot!

Jövőre indul az első magyar, igazán nagyszabású lovecrafti kickstarteres project, a Cultistorm. Pontosabbat annál, hogy "jövőre", azért nem lehet tudni, mert a fejlesztők elhatározták, hogy tökéletesnél rosszabb játékkal nem állnak ki. Vagyis addig tolják a kampány indulását, ameddig kell. Szerencsére a múltkori sajtótájékoztatón a Társasjátékok Ünnepén kiderült, hogy már nem kell sokat tolni rajta.

Őrület, nyomozók, kultisták, halál

Még az Arkham Night előtt írtam a Purple Meeplenek egy levelet, amiben egy tesztpéldányt kértem a rendezvényre. A PM 8-10 tesztpéldánnyal és egy egész, Arkham Nightra szabott tesztsorozattal válaszolt. Azt hiszem, ezt hívják vásárlócentrikus (vagy csak szimplán szimpatikus) hozzáállásnak.

Fun fact: az összes tesztjátékra pillanatokon belül elfogyott az összes hely.

A felállás mondhatni a szokásos: kultisták arra készülnek, hogy megidézzenek egy fertelmes Ősi Vént, aki elemészti a világot, a nyomozók meg szeretnék, hogyha ez nem történne meg - teljesen koop játékról van tehát szó. Öt helyszín van, mindegyikre véletlenszerűen jönnek fel kultisták minden kör elején. Ha több gyűlik össze belőlük, mint az előre meghatározott maximális mennyiség, akkor a nyomozóknak kampec.

img_20171108_074759.jpg

Minden kultista kártyáján látható három szimbólum, ehhez jön még egy negyedik egy kockadobás formájában, valamint, ha a kultista "otthon érzi magát", akkor a helyszíntől kap egy bónusz ötödik szimbólumot. A nyomozók a kezükbe kapnak négy lapot, melyeken szintén ugyanolyan szimbólumok szerepelnek és ők is kapnak egy bónusz kockát. A kultistát akkor lehet legyőzni, ha a kártyák és a kockák segítségével a nyomozó össze tudja szedni azokat a szimbólumokat, amik a kultista lapján szerepelnek. Ha sikerül, akkor a gonosz lap megy a levesbe, a nyomozó egy ajándék lappal bővítheti a pakliját és kap egy pecsét tokent, ami a helyszín lezárásában segíti őt. Ha nem, akkor egy sérülés/őrület jár a játékosnak, amiből hármat bír ki, a negyedik után meghal és akkor az összes nyomozónak kampec.

Amit a játékosok egymás érdekében tehetnek  - a legjobb stratégia hangos megvitatásán kívül -, az a támogatás lapok kijátszása. Minden nyomozó egy körben egyszer adhat egy támogatás feliratú lapot a másiknak (ezzel a saját lehetőségeit is csökkentve), valamilyen speciális hatás érdekében. Így a másik mondjuk kaphat plusz szimbólumot, negálhatja egy kultistáét, újradobhatja a saját kockáját, stb. Amit a kultisták tehetnek egymás érdekében, az a szaporodás (minden kör elején max annyi új gonosz jön, ahány játékos van). Ugyanis ha egy helyen meghaladja a számuk a kritikus tömeget, akkor megidéződik egy Ősi Vén és a nyomozóknak jó eséllyel kampec.

Nyerni akkor lehet, ha a nyomozók lepecsételik az összes helyszínt (ehhez sok kultistával kell végezni...) vagy ha már nem tud újabb gonosz felkerülni a térképre (ehhez meg ugye majdnem az összessel...). Ami kifejezetten tetszett, az a játék közben változó szabályok rendszere. Van ugyanis egy számláló, ami a legyőzött kultistákkal együtt növekszik. A számlálón pedig hever három nyomozó-, (könnyítés) és két kultista szabálykártya (nehezítés). Ha a számláló eléri ezeket, akkor a nyomozó szabályok kiesnek a játékból, a nehezítések pedig életbe lépnek. Ha pedig eléri a maximumot, akkor megint felébred egy Ősi Vén, és hát szerintem sejtjük, mi lesz ennek a következménye...

Élmény

Amivel a tesztjátékok alatt mindenki egyhangúlag egyetértett, az az, hogy a játék nehéz. Méghozzá meglehetősen. A kultisták sokkal gyorsabb ütemben jönnek, mint ahogy a játékosok le tudnák győzni őket, ezért hamar beáll a krízismenedzsment: helyszínről helyszínre rohangálnak a játékosok, hogy megpróbálják elkerülni a játék végét. A kiadó szerint úgy van kimatekozva a játék, hogy ha sikerül is, akkor is csak éppen-hogy. Nos, azt kell mondjam, hogy ha ez tényleg így van, akkor kifejezetten jó munkát végeztek.

img_20171125_113510.jpg

Negatívumként a szabálykönyvet és a túltolt nehézséget hoztuk fel többen is, de ezek mind sokat fejlődtek a tesztjátékaink óta (volt olyan szabályverzió, amit azért kellett elvetni, mert túl könnyű volt).  Az átláthatóság érdekében többen javasoltunk eltérő méretű-, színű-, alakú és esetleg anyagú jelzőket, valamint a nyomozók helyének jelöléséhez standee-ket. A komponensek minőségéről nem beszélek, mert ugye prototípust próbáltam, abban meg még semmi nem végleges. De tény, hogy a játék már így is elég jól néz ki.

Fun fact: az Arkham Nighton a 18. szabályverziót teszteltük. Most éppen a 21. van terítéken.

Ami viszont óriási pozitívum, az a játék hangulata. Mint említettem, kiválóan be tudták lőni, hogy a játékosok mindig pengeélen táncolva érezzék magukat, de nem csak ettől lesz igazán lovecrafti a játék. Az illusztrációkból ugyanis végig árad a sötét hangulat. Van, ahol az arcunkba kapjuk a rondaságokat és van, ahol csak sejteni lehet, hogy valami leírhatatlan borzalom lapul a háttérben. Igaz ez a nyomozók képeire is - egyáltalán nem tűnnek hősöknek, inkább nehezebben engedő áldozatoknak.

Ráadás

Ez eddig egy jól eltalált, lovecrafti, kártyaorientált társasjáték. A Cultistorm azonban jóval több ennél. A fejlesztők ugyanis minden eszközzel azon vannak, hogy a játékkal együtt átadják az igazi lovecrafti hangulatot. Ehhez a Black Aetherrel együttműködve két noválláskötetet terveznek, amiket minden játékhoz mellékelnek majd. Az egyik kötetben található mininovellák helyettesítik majd a megszokott, kétsoros hangulatkeltő szövegeket, egyfajta narratívát adva a játéknak. A másik kötetben pedig a játék hátteréül szolgáló novellák kapnak majd helyet. Ez ráadásul remek lehetőség a magyar amatőr íróknak is, hogy a nemzetközi közösség előtt is megmutassák magukat.

Ezen kívül minden játékban lesz még egy ötven perces zenei CD, amit az egyik legismertebb lovecrafti zeneszerző, Graham Plowman komponált, a játék illusztrációiból merítve inspirációt. Az igazi hangulatot a novelláskötet és a zene együttes hatása szolgáltatja majd a játékhoz, de ezt még megspékelik egy artbokkal is, ami a játék illusztrációt tartalmazza majd kinyomtatva, nagyobb méretben.

Kultúra

És akkor a kiadó által képviselt kultúrmisszióról.

A Purple Meeple minden játékából készülni fog magyar változat. Ez alap és a kiadó kijelentette, hogy ebből nem enged, amíg akár egyetlen magyar támogatójuk is van. Ráadásul minden magyar támogató kap majd egy exkluzív, kifejezetten magyaroknak szánt promócsomagot is (vajon mi lehet benne?). 

Ezen kívül, ha összejön az ezer backer, akkor a Kickstarter bevételéből egymillió forintot ajánlanak fel a Magyar H. P. Lovecraft Társaságnak. A pénzből ők egy szabadegyetemet szerveznek, ahol a Lovecrafttal kapcsolatos tévhiteket oszlatják majd el és természetesen népszerűsítik a hazai weird-, és horrorirodalmat is.

Mikor?

Ez az a kérdés, amire még senki nem tudja a választ. Mint említettem, a cél jövő év eleje, de ez csak akkor válik valóra, ha tényleg mindent sikerül tökéletesre vagy annál jobbra kihozni. Amivel Te tudod a projektet előremozdítani, az az, hogy lájkolod a Purple Meeple és a Cultistorm Facebook oldalát, valamint regisztrálsz az előkampányra - ez utóbbi esetben egy ajándék kockatoronnyal lehetsz gazdagabb a KS indulásakor. Addig pedig csak várakozni kell...

Ki tudhatja, mi vár ránk? (...) Valami irtózat vár és álmodik a tenger mélyén, s romlás jő az emberek ingatag városaira. (H.P. Lovecraft - Cthulhu hívása, Kornya Zsolt fordítása)

A bejegyzés trackback címe:

http://ludens.blog.hu/api/trackback/id/tr513397929

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.