Sagrada - Szivárványforradalom
2018. január 31. írta: PixelDrake

Sagrada - Szivárványforradalom

A Sagrada az a játék, aminek minden polcon ott kellene lennie, mégis hiánycikk. Ebben a pillanatban az összes magyar boltból csak előrendelhető és a külföldi webshopok sem kecsegtetnek sok sikerrel. Én mázlista voltam, hogy lecsaptam egy kisebb készlet utolsó, sérült példányára. Pedig a készítők szorgalmasan próbálják feltölteni vele a raktárakat, csak a vásárlók még gyorsabban viszik. Jelenleg az az abszurd helyzet, hogy már az érkező kiegészítőt reklámozzák úgy, hogy a legtöbben még az alapjátékért sóvárognak.

Kickstarter, Kickstarter, Kickstarter...

Természetesen közösségi finanszírozásból született a játék szerény, 151 ezer dollárból és alig háromezer támogatóval. Ezen a CMON-nál valószínűleg csak röhögnének egy jót. Itt bőven elég volt ahhoz, hogy jobb minőséget tegyenek le az asztalra, mint némelyik CMON játék. Túl sokról nem maradt le, aki nem szállt be a kampányba, az exkluzív tartalom kimerült egy kockatálcában és egy átrajzolt játékostáblában. A támogatók legnagyobb exkluzív jutalma az volt, hogy megszerezhették a játékot.

Sagrada Família, a Jövő temploma

Mielőtt a színes kockák közé csapnánk, tekintsük gyorsan át, hogy honnan is merit ötletet a játék. Ismét a Ludens művészettörténeti kitérője következik. Ha kizárólag a játék érdekel, tekerj le a görgőddel kb. két döccenésnyit.

A Sagrada Família, teljes nevén Temple Expiatori de la Sagrada Família (A Szent Család engesztelő temploma), Antono Gaudí egyik legismertebb épülete, a világ legnagyobb befejezetlen bazilikája. Ha pedig elkészül, akkor ő lesz a világ legnagyobb bazilikája. Feltéve ha ez valóban megtörténik 136 év után, 2026-ban, ahogy tervezik. A százplussz éves építési idő nagy egyházi épületeknél nem annyira egyedi. Ami a Sagrada ismertségéhez és egyfajta “mém” státuszához hozzájárul, az az építkezés legendás lassúsága.

A világ tizennyolcadik legnagyobbjának számító Esztergomi bazilikát negyvenhét év alatt fejezték be. Ehhez képest, amikor Gaudí a munkálatok negyvenkettedik évében meghalt, a Sagradának alig a negyede volt kész. Ő maga csak úgy kommentálta a komótos tempót, hogy “ügyfelem nem siet sehová”. Tíz évvel később katalán anarchisták lerombolták a bazilika egy részét és megsemmisítették a terveket. Újra kellett kezdeni a munkát, rekonstruált tervek alapján.

Az építkezés nem kap semmilyen állami-, vagy egyházi támogatást. Kizárólag belépőjegyekből és adományokból finanszírozzák, nagyjából évi 22 millió euróból.

Számos kavalkád

A Sagradában tehát megpróbáljuk befejezni a bazilikát. Akárcsak a való életben, erre a játékban is kicsi az esély... Minden játékos választ egy táblát a kisorsolt négy közül, majd becsúsztatja a saját üvegablakába. Ezek a táblák eltérő nehézségűek, viszont ezzel arányban több favor tokent (üveggyöngyöt) is adnak a játékosoknak – amik meg pont megkönnyítik majd az életüket. Minden játékosnak van továbbá egy egyéni célja a három közös mellett. Ezek adják a pontokat a játék végén.

A kezdőjátékos húz (játékosok számának duplája plusz egy) kockát a zsákból, dob velük és elvesz egyet, majd fel is helyezi a táblájára. Ezután mindenki sorban magához vesz egy kockát. Az utolsó játékos kétszer választ, majd mindenki ismét elvesz egy kockát fordított sorrendben (tehát a kezdőjátékosé az első és az utolsó választás is).

Ezt a metódust nevezik snake draftnak. Jól kiegyensúlyozza a kezdőjátékos előnyét és az utolsó hátrányát. Ha megnézed, a megszerzett pozíciók összege mindig pontosan eggyel több, mint a választások száma. Ez az eljárás amúgy népszerű például a fantasy fociban is, pont a kiegyensúlyozottsága miatt.

A választott kockákat bárhová fel lehet helyezni a táblán, feltéve, ha megfelelnek pár apró szabálynak:

  • Az első kocka mindig a tábla szélére kerül
  • Minden további kockának érintkeznie kell egy másikkal, legalább átlósan
  • Két azonos szám és szín csak átlósan érintkezhet
  • Ha a játékos választott táblája tartalmaz valamilyen korlátozást, azt be kell tartani

Így minden kocka lehetséges helye húszról úgy négy-öt mezőre szűkül. Szerencsés esetben. A játék elején.

Itt még mindenki boldogan pakolászik és próbálja teljesíteni a célokat, aztán félúton átmegy az egész pánikszerű krízismenedzsmentbe és ponttermelésből pontmentésbe. 

img_20180118_213105.jpg

A pánikot enyhítendő rendelkezésre áll három tool is, ezekre lehet elhasználni azokat a bizonyos favor tokeneket. A toolok valamilyen apróbb csalást engednek: figyelmen kívül hagyhatjuk a tábla korlátozásait, kétszer húzhatunk kockát, mozgathatjuk őket a táblán, stb. A nehezebben teljesíthető táblák értelemszerűen több favor tokent adnak, viszont érdemes fontolóra venni, hogy nem fog-e elmenni az összes gyöngy arra, hogy egyáltalán föl lehessen pakolni a kockákat.

A játék végén pontot ér minden el nem használt favor token, minden egyéni-, és közös cél. Ezek egyébként jellemzően vagy valamilyen minta kirakását írják elő (pl. ne legyen egy sorban azonos szám) vagy adott kockákat pontoznak. Az egyéni célok minden esetben az adott színű kockák összegét adják pontban – rendszerint ebből fog a legtöbb összegyűlni.

Színes kavalkád

A Sagrada szerencsére nem csak vizuálisan nyújt kiemelkedő élményt. A szabályokat gyorsan meg lehet tanulni és az angol nyelv nem ismerete sem okoz túl sok nehézséget. A kártyákon lévő három mondatot bárki segíthet lefordítani, vagy végső esetben címkézni is lehet őket.

Ami a gyors szabálymagyarázatot követi, az az a bizonyos társasos élmény, amit én annyira keresek a játékokban. Nincsen sok döntési lehetőség, de azokat gondosan kell mérlegelni. Szerepe van a szerencsének, de nem annyira, hogy tőle függjön az egész játék. Egy rossz kockadobás nem tönkreteszi a játékos terveit, hanem csak nem váltja be a hozzáfűzött reményeket – nagy különbség.

img_20180116_220438.jpg

Sok interakció nincs a játékosok között, csak az igazán nagy spílerek fognak akadályozásra játszani és nekik sem mindig lesz rá lehetőségük. Ennek ellenére senki nem érzi magát izolálva. Ahogy halad körbe a kockatálca, lehet szurkolni, hogy az előttünk ülő ne pont azt az egyet szedje ki, ami hozna nekünk vagy tíz pontot és szentségelni, amikor ez mégis megtörténik. A holtidő így elviselhető mértékű, csak a megrögzött análparások tudják érezhetővé tenni.

Mint említettem, ahogy halad előre a játék, egyre szűkülnek majd a lehetőségek és nehezebb lesz fókuszálni a célok teljesítésére. Viszont azt vettem észre, hogy ez sohasem szült frusztrációt, inkább csak feszültséget. Közben jó érzés látni, hogy ha a pontjaink nem is, a táblánk folyamatosan épül és szépül. Ezekkel a színes kockákkal egyszerűen nem lehet olyan mintát kirakni, ami nem néz ki legalább egy kicsit jól.

Bár olyan sokféle lap nincsen, az egyéni célok és a toolok pont elegendő változatosságot biztosítanak, hogy egy jó darabig ne lehessen megunni a Sagradát. Az egyetlen negatívum, amit találtam, az a kezdőjátékos-jelölő hiánya. Nagyon jól jönne valami hatalmas, nyíl alakú token, mert az első játék alatt figyelmetlenségből még körbedraftoltunk pár alkalommal.

Hárman, négyen és ketten is élvezetes játszani. Több fővel értelemszerűen nem pörög úgy, mint ketten, de szerencsére nem is nyúlik meg annyira, hogy szájhúzva üljön le mellé az ember játszani. Kíváncsi leszek, hogy a hat főre bővítő kiegészítővel is fogja-e tudni tartani ezt a ritmust.

Szóló

Egyszemélyes mód is jár a Sagradához. Itt a fel nem használt kockák pontjainak összegénél kell/ene több pontot elérni. Nekem nem ment. A netes kommenteket elnézve pedig másnak se. Tool kártyákat akkor lehet csak használni, ha van hozzá megfelelő színű kocka - tehát szerencsével  - és minden be nem töltött mező három pont levonást jelent (plusz a fel nem használt kocka növeli a célt, ugye). Nem mondom azt, hogy lehetetlen, csak azt, hogy ha dupla annyi pontot hoztam volna össze, akkor éppen sikerült volna az első játék.

Konklúzió

A Sagrada ízig-vérig, nagybetűs Játék. Ez az, amivel könnyű berántani a laikusokat, de el tudja szórakoztatni a gémereket is. Ha egyszer eljutunk oda - talán akkor, amikor az igazi bazilikát is befejezik -, hogy nem kell vadászni és mindenki számára elérhetővé válik, mindenképp befektetnék egy magyar nyelvű verzióba a kiadók helyében. Te pedig ha meglátod valahol, szerezd be az angolt. Nem fogsz csalódni.

A bejegyzés trackback címe:

http://ludens.blog.hu/api/trackback/id/tr4513601159

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.