Inspire - A játék, ami közelebb visz a céljaidhoz
2014. november 06. írta: PixelDrake

Inspire - A játék, ami közelebb visz a céljaidhoz

Valaki fölhívta rá a figyelmemet, hogy az elmúlt napok cikkeivel jól ráütök a saját korábbi állításomra, miszerint minden játékot azért találtak ki, hogy szórakoztató legyen. Ennek ellenére már két poszt is jelent meg olyan játékokról, amik inkább az oktatást tűzték ki célul maguk elé. Meg is érkezett a harmadik, az Inspire, amivel még a Társasjáték Fejlesztők Napján ismerkedtem meg. A szűkös időbeosztásom (szerencsére) úgy hozta, hogy az eseményen nem volt időm leülni vele játszani, így pár nappal később, egy csendes teaházban próbálhattam ki a játékot.

Az Inspire a fiatal, de már kiforrott társasok mintapéldája. A prototípus még egy tablet dobozából került elő, és a kellékek között felfedezni véltem más játékok tartozékait is, de a tábla és a kártyák már készen voltak, egyedül a szabályok és egy-két grafikai elem várt még finomhangolásra. Játék után volt alkalmam Gurmai Gergelynek, az Inspire tervezőjének föltenni néhány kérdést. 

- Tavaly augusztusban feldobtam az ötletet a társasjátékos baráti körömben, hogy csináljunk közösen egy játékot. - mesélte Gergely - De nem akármilyet: célmegvalósító társasjátékot (azóta is ezzel a két szóval tudom legegyszerűbben leírni a játékunkat). A csapat egy része szintén önfejlesztés-fanatikus, így rákaptak, és nekiláttunk a tervezésnek.

Tavaly decemberben már játszottunk az első verzióval. A csapat azóta átalakult, de még mindig van olyan csapattag, aki az elejétől kezdve benne van a fejlesztésben. Ennek különösen örülök, mert csapatban dolgozni nemcsak extrém hatékony, de sokkal szórakoztatóbb is!

Felvettük a kapcsolatot több hires nemzetközi íróval, bloggerrel és motivációs előadóval, és nagy örömünkre David Allen, a GTD módszer megalkotója, és Carol Dweck, a Mindset című könyv írója, is támogatta a játékunkat egy-egy saját gondolatot tartalmazó kártyával!

inspire.jpg

Játék előtt gyors szabálymagyarázat, majd előkerülnek a társas (és az élet) fontos elemei: a pénzügyi tudatosság, a kapcsolatteremtő képesség és a tudás, melyekből pénzt, kapcsolatokat és időbeosztást lehet nyerni. A játékosok célja, hogy a játékbeli én folyamatos fejlesztésével elérjék a céljukat az életben. Új szokásokat vehetünk föl a saját körünkben, amiket aztán minden forduló végén kamatoztathatunk. A pénzügyi tudatosságot értelemszerűen pénzre válthatjuk, a kapcsolatteremtő készségünkkel új barátokat szerezhetünk, stb.

Akárcsak az életben, itt is véges mennyiségű idővel rendelkezünk, tehát jól be kell osztani azt, és ha véletlenül megjelenik egy rossz szokás a gyűjteményünkben (például dohányozni kezdünk), attól előbb meg kell szabadulnunk, hogy helyette valami igazán hasznossal foglalkozhassunk.

- Az alap gondolat ez volt: ‘Csináljunk egy Cashflow-hoz hasonló célú játékot, csak egyszerűbbet és kicsit más megközelítésűt!’ - folytatta a játék történetét Gergely -  A Cashflow szerintem egy zseniális játék, mégis sokan nem szívesen ülnek le vele játszani. Ennek a legfőbb oka, hogy legalább 3 órát rá kell szánni, és bizony a játék nem titkolt szándéka, hogy gondolkozásra serkentsen. Méghozzá a pénzről, ami egy elég kényes téma.

Tehát az irány az volt, hogy egy rövidebb, egyszerűbb játékot hozzunk létre, ami a saját célok megvalósításáról szól, viszont a pénz csak részben jelenik meg benne. Arra szeretnénk rávilágítani a játékosokat, hogy a pénz egy nagyon hasznos eszköz, de nem feltétlen szükséges és nem is mindig elégséges a saját céljaik eléréséhez.

A játék fejlesztésekor a német típusú játékok tulajdonságait vettük alapul, tehát 3-6 fő tudja játszani, 60-90 perc a játékidő, kicsi a szerencse faktor, stb. A másik kedvenc játékom a 7 Csoda, így ebből is kerültek a játékba hasonló elemek – ettől még persze sok tekintetben jelentősen eltér a két játék. A 7 Csoda legfőképp azért tetszik nekem, mert nincs egyetlen út a célom eléréséhez. Sőt, akár minden játéknak új stratégiával indulhatok neki. Ez eléggé életszerű, a valóságban sincs kőbe vésve, hogy milyen úton érd el az álmod, csak rajtad múlik, hogy mit tűzöl ki magadnak célként és milyen úton haladsz felé.

Ez valóban így van. Sokan - köztük én is - szokványos társasjátékként tekintettek az Inspire-re, ami magával hozta a klasszikus gondolatot, hogy elsőként kell megvalósítanom a célomat, így a stratégiámat is erre alapoztam: nem osztottam meg az erőforrásaimat másokkal, de ezzel elvágtam magamat attól, hogy mások segíthessenek nekem. Természetesen erre semmi szükség nem volt, ugyanis nem célja az embernek, hogy más ne érje el a sajátját és összedolgozni sem tilos (persze ez nincs a szánkba rágva). 

Ebből következően az Inspire kevésbé játék, inkább egy játékos elemeket felhasználó tréninganyag, gondolatébresztő foglalkozás. Mint ilyen, úgy van egyedül értelme, hogy ha a kártyákon lévő szöveget elolvassuk és esetleg megbeszéljük egymással játék után. Mindenképpen lehet belőle tanulni, az a játékostól függ, hogy mennyit. 

- A legújabb verzióban olyan célok közül választhatsz, mint például a Sivatagi Ugróegér Idomár, Lego Robot szakértő vagy Mélytengeri Olajmérnök. De lehetsz Sámán is, ha úgy tartja kedved. A játék tervezése során gyakran szembesülünk azzal, hogy ami nekünk egyszerű, az másoknak még nem biztos, hogy egyértelmű. A játék evolúciója folyamán sokat tisztult a játékmechanizmus, és további finomhangolások még várhatók. Az alapkoncepció tetszik az eddigi közel 100 tesztelőnek, és ez motivál a továbbfejlesztésben. - foglalta össze Gergely a játék fejlődését - Közben sikerült a többi szokás kártya szövegezésének első verzióját is összeraknunk Melocco János író csapattagunk segítségével.

Ha úgy tartja kedved, a kártyákat mostantól akár zsebre vághatod és a buszon is olvasgathatod, amolyan tanulókártya jelleggel: minden szokás lapon van egy-egy érdekes gondolat, ami inspirációt adhat a mindennapokhoz. Az eddigi visszajelzések alapján jópofa kiindulási csomag gyűlt össze. Az angol verzió is fejlesztés alatt,  János rögtön angolra is lefordította őket, úgyhogy irány a nemzetközi piac!

A bejegyzés trackback címe:

https://ludens.blog.hu/api/trackback/id/tr166834079

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.