Amit a Kickstarterről tudni kell
2016. április 19. írta: PixelDrake

Amit a Kickstarterről tudni kell

Kickstarterről rendelnél, de még soha nem tetted? Szeretnéd tudni, hogyan működik a közösségi finanszírozás a vásárolói oldalon, de nincs kitől megkérdezned? Mielőtt még egy teljesen értéktelen projektre dobnád ki a pénzed, olvasd el az útmutatónkat!

Mi az a Kickstarter?

A Kickstarter egy úgynevezett közösségi finanszírozást segítő oldal. Ez azt jelenti, hogy valakinek van valami szenzációs ötlete, de pénze nincs rá, ezért kalapozásba kezd. Ilyenkor feltölt egy kampányt az oldalra, amiben előadja, hogy mit szeretne csinálni és mennyi pénzre lenne hozzá szüksége. Ezután adakozni lehet a kampánynak tetszőleges mennyiségű pénzt egy hónapon át.

Ha az összedobott pénz mennyisége eléri a kitűzött célt, akkor a kampány végén egy bizonyos mennyiségű jutalék levonása után az illető megkapja a pénzt és elindulhat a célja felé. Ha a pénz nem jött össze, senki nem fizet semmit.

Miért jó ez nekem, ha épp nem vagyok adakozó kedvemben?

Mert a projekt indítója rendszerint valamilyen jutalmat szokott ígérni az adományokért cserébe azok nagyságától függően. Ez rendszerint maga a termék szokott lenni, esetleg valami ahhoz kapcsolódó dolog (például pólók, bögrék, stb).

Mik azok a pledge levelek?

Tulajdonképpen bármekkora összeggel támogathatod (idegen szóval pledge-elheted (pledzselheted) a kampányt. Viszont mindenhol meghúznak bizonyos határokat (pledge leveleket), amiket ha elér a bedobott pénzed összege, akkor valami jutalmat kaphatsz érte cserébe. Jellemzően minél nagyobb a bedobott összeg, annál nagyobb a jutalom értéke is.

Például ha egy játékra adsz pénzt, akkor 30 dollárért elküldik neked a játékot, 45 dollárért kapsz hozzá egy ajándék kiegészítőt is, 130 dollárért pedig egy aláírt posztert és egy limitált kiadású könyvet. Ez egyébként nem kötelező, tehát úgyis támogathatsz valakit, hogy nem kérsz cserébe semmit.

Hogy működik az adakozás?

Eldöntöd, hogy szimpatikus neked a termék, majd rányomsz jobboldalt felül a zöld a Back This Project gombra. Ekkor megadhatod, hogy mennyi pénzt szánsz rá, és hogy ezért melyik jutalmat választod a felkínáltak közül. Megadod a kártyaadataidat és vársz. Ezzel bekerülsz a támogatók (backerek) közösségébe. A kampány végén, ha összejött a szükséges pénz, levonják a számládról az összeget.

Ezek után (jó esetben) folyamatosan kapod majd az updateket, hogy éppen hol jár a projekt. A termék postázása előtt küldenek majd egy űrlapot (survey), ahol megadhatod a szállítási címedet és minden egyéb információt, ami szükséges lehet.

A nagyobb kampányokban a survey mellett úgynevezett pledge managert is használnak. Ez a sima surveyhez hasonló űrlap, amivel véglegesítheted a rendelésedet de ha úgy tartja kedved, még rendelhetsz kiegészítőket is hozzá (plusz pénzért), illetve ha sok lehetőséged volt, pontosíthatod, hogy mit is szeretnél. A pledge manager tekinthető egy kicsi webshopnak is. Ezután remélhetőleg hamarosan (vagy inkább sokára) megérkezik a jutalmad.

Ha nem jött össze a kitűzött cél, nem történik semmi.

Szóval ez a pledge manager meg survey valók arra, hogy miután adakoztam, megkapjam a jutalmamat. Mi történik, ha nem töltöm ki őket?

Attól még a befektetett pénzed elúszik, csak te nem fogsz érte kapni semmit. Ha a projekt szerint már kiküldték a pledge managereket, de te nem kaptál semmit, érdemes fölvenni a kapcsolatot a kampány kiíróival.

Mit tegyek, ha nem értem a survey vagy a pledge manager kérdéseit?

Tedd fel a kérdésedet a projektgazdának bátran, vagy a projekt kommentjei között.

Pontosan mit is jelent a pledge szó?

Jelentheti az adakozás folyamatát, magát az adományt és a szintet (pledge level) is.

Módosíthatok az adományom összegén?

Igen. A kampány végéig bárhogyan módosíthatsz rajta, akár teljesen ki is szállhatsz. A lezárultával viszont leemelik az összeget a számládról és onnantól kezdve már csak fölfelé változtathatsz rajta a pledge managerrel.

Csomó helyen látok egy dolláros pledget, jutalom nélkül. Ez mire jó?

Ez az úgynevezett köszipledge vagy notification pledge. Ez arra jó, hogy nem fektetsz be nagy összeget, viszont megkapsz minden olyan információt, ami csak backerek számára elérhető és később dönthetsz, hogy beszállsz-e rendesen.

Sokan csinálják azt, hogy egy projektbe egy dollárral szállnak be és csak később, a pledge managerrel küldik el a teljes összeget. Mielőtt azonban ezzel a trükkel élnél, érdemes szétnézni a kampány oldalán, esetleg megkérdezni, hogy van-e erre lehetőség. Van, ahol a notification pledge nem egy dollár, hanem kicsivel magasabb összeg, érdemes erre is figyelni. 

Mik azok a stretch goalok?

Ha a célösszeget sikerült elérni és az adományok még mindig nem állnak le (tehát sikeres a projekt), akkor a tervező dönthet úgy, hogy meghatároz egy újabb célösszeget, amit ha elérnek a backerek, akkor valami extrát is hozzácsap a kész termékhez. Ha nem érték el ezt az összeget, akkor sincs semmi. A cél már megvan, csak nincs bónusz. Ez egyfajta motiváció arra, hogy minél többen támogassák a projektet.

Például egy társasjátékért, amiben sárkány tokenek vannak, tízezer dollárt szeretnének gyűjteni. A pénz hamar összejött, ezért a tervező úgy dönt, hogy ha összejön tizenötezer dollár, akkor a tokenek helyett fabábukat tesz a játékba, ha meg húszezret sikerül összekalapoznia, akkor a tokenek és fakockák helyett minifigurák lesznek.

Mik azok az optional buyok/add-onok?

Ezek opcionálisan választható dolgok a kampányban, plusz pénzért, a pledge leveleken felül. Ilyenkor értelemszerűen növelned kell az adományod mértékét, viszont választhatsz extra dolgokat is mellé (anélkül, hogy újabb pledge-levelre ugranál).

Például egy játékért száz dollárt kellene fizetned, kétszázért viszont díszdobozos példányt kapsz belőle (ez két különböző pledge level). Optional buyként vehetsz hozzá ötven dollárért fém figurákat. Te kétszáz dollárt fizetsz, de az alap játékot választod, és rendelsz még hozzá két csomag fém figurát. Ekkor ugyan kétszáz dollárt fizettél, de alapdobozt kapsz és két csomag fém figurát, mert nem a díszdobozos pledget választottad. Ha díszdobozos kiadást ÉS két csomag fémfigurát szeretnél, háromszáz dollárt kellene fizetned.

Most miért jó ez nekem? Megvárom, amíg kijön a játék, elolvasom a kritikákat és ha jó, megveszem boltban!

Igen, és a legtöbb esetben helyesen is döntesz, ha így teszel. Viszont sok esetben (főleg a nagy kiadók) kifejezetten értékes dolgokkal szokták honorálni a bizalmat. Például az úgynevezett Kickstarter-exkluzív dolgokat csak akkor kapod meg, ha előre támogatsz egy játékot, a boltban már nem fogod tudni megvenni. Ha befut a játék, ezek később csillagászati áron lesznek elérhetők eBayen. Például az Arcadia Quest Kickstarter exkluzív kiegészítőjéért, a Nameless Campaignért jó százezer forintot kell leszurkolni, ha most szeretnéd beszerezni - akkor viszont az alapdobozzal együtt megkaptad.

Nemértem! Foglald össze kérlek egy példával az egészet!

Rendben. 

Tóth Béla fölteszi Kickstarterre a Sárkányháborúk című társasjátékot. A megvalósításhoz egymillió forintra van szüksége.

Az alábbi pledge leveleket hirdeti meg:

  • Aki egy forinttal támogatja a kampányt, az kap egy köszi emailt.
  • Aki ezer forinttal támogatja, annak a neve ott lesz a szabálykönyv végén a támogatók között.
  • Aki háromezer forinttal támogatja, az megkapja a játékot magát, amint elkészült.
  • Aki ötezer forinttal támogatja, az megkapja az eddigiek mellé a játék kiegészítőjét, a Sárkánydárdát.
  • Aki hétezer forinttal támogatja, az megkapja a játékot, a kieget és még egy palack vörösbort is Tóth Béla személyes gyűjteményéből. Ez utóbbi viszont véges, ezért csak az első tíz embernek tudja ezt garantálni.

Tóth Béla az alábbi stretch goalokat hirdeti meg:

  • Ha az egymillió helyett egymillió százezret sikerül összeszedni, akkor a szabálykönyv fekete-fehér helyett színes lesz.
  • Ha összejön másfél millió, akkor tíz helyet ötven mini lesz a dobozban.
  • Ha összejön kétmillió, akkor Anne Stokes illusztráció díszítik majd a kártyákat Béla rajzai helyett.

Add-onként egy dolgot hirdetett meg Béla: ezer forintért lehet venni hozzá színes dobókockákat.

Te úgy döntesz, hogy beszállsz háromezer forinttal az alapjátékért. Jól halad a kampány, összejön a másfél millió, te pedig bizalmat szavazol neki és úgy döntesz, hogy benevezel a kiegészítőre is. Módosítod az adományod összegét ötezerre így jogosult vagy a kiegészítőre és az alapjátékra is.

A kampány végül 1.670.309 forinttal zárul. Ez azt jelenti, hogy megvalósul a játék, színes lesz a szabálykönyv, ötven mini lesz a dobozban, de Stokes helyett be kell érned Béla rajzaival. A felkínált ötezret levonják a kártyádról.

Telik-múlik az idő, Béla szorgalmasan posztolgatja, hogy éppen hol tart a kivitelezésben, neked pedig egyre szimpatikusabb a játék. Kijön a pledge manager. Te bejelölöd, hogy az ötezres szintet kérted, tehát alapjáték és kiegészítő jár neked. Viszont úgy gondolod, hogy jól fog jönni pár extra kocka, ezért hozzácsapsz két csomagot, kétezer forintért.

Ötezer forintos pledge+kétezer forintos add-on = hétezer forint, ezért kapod az alapjátékot, a kieget és a két csomag kockát. Megtehetted volna, hogy ezért a hét rongyért inkább a bort kéred (kockák nélkül), de te absztinens vagy és inkább maradsz az eredeti elképzelésednél. A kétezer forintos különbözetet leemelik a számládról. 

Pár hónap múlva csönget a postás, te pedig egy vadi új Sárkányháborúk játékkal leszel gazdagabb, jóval előbb, mint, hogy megérkezne a boltokba.

Láttam, hogy nagy kiadók is ezt a formát választják. Miért jó ez nekik?

Mert így pontosan fel tudják mérni az igényeket és a legyártandó mennyiséget, ráadásul még pénzt sem kell befektetniük, hiszen az pont az adakozók teszik meg helyettük. Mivel egy jól felépített KS kampány mögött is sok-sok óra munka (grafikusok, tervezők, stb.) áll, ezért nem igaz az, hogy nem lehet vele bukni, de tény, hogy jobban járnak, ha itt állnak le, mintha legyártottak volna sok millióért egy halom játékot és azt senki nem venné meg.

Egyébként örök vita játékos körökben, hogy etikus-e nagy kiadóknak Kickstarteren nyomulni. Ha szeretnél beszállni ebbe az érvelésbe, számos fórum áll rendelkezésedre.

Mennyibe fog kerülni a szállítás?

Ezt nem lehet előre megmondani. Függ ugyanis attól, hogy milyen nehéz a csomag és milyen messzire kell vinni. Képzeld el azt, hogy a kezedbe nyomnak egy háromkilós dobozt és megkérnek, hogy vidd el a világ egy adott országába. Amelyik országba te sem szívesen vinnéd el a csomagot, oda a szállítás díja is magasabb. EU-ba (tehát Magyarországa) jellemzően drága a szállítás, de nem a legdrágább. 

A csavar abban rejlik, hogy még a projektgazdák sem tudják előre ennek az összegét mindig megmondani, hiszen ha sok stretch goalt érnek el, akkor több mindent pakolnak a dobozba, ezáltal növekszik a játék súlya

Érdemes még azt is figyelembe venni, hogy ha nem az EU-ból jön a csomag, akkor vámot is kell fizetni érte. Vannak úgynevezett EU friendly kampányok, akik vállalják, hogy az EU-ba rendelt csomagokat az EU-ból adják föl, hogy megkíméljék a vásárlókat a vámtól.

Mindenhová szállítanak a projektgazdák?

Nem. Éppen ezért adakozás előtt érdemes tájékozódni erről. Egy adott pledge alatt mindig látható egy "Ships to:" mező. Ha itt azt látod, hogy Anywhere in the world, akkor bárhová kérheted a jutalmadat. Ha nem, akkor föl vannak sorolva azok a zónák (általában kontinensek) ahová szállítanak.

Tehát egy folyamatban lévő dologra adok ki pénzt. Mi van, ha NEM sikerül a tervezőnek összehozni a dolgot?

Elvileg vissza kell fizetnie a pénzt az adakozóknak. A gyakorlatban viszont ez nem fog ilyen egyszerűen menni. A Kickstarter nem vállal felelősséget a projektekért és nem is fizet vissza pénzt. Ezt minden esetben a projektgazdának kell rendeznie a backerekkel.

Akkor mi rá a garancia, hogy kapok valamit a pénzemért?

Nincs rá garancia. Mivel itt egy jövőbeli eseményre adsz pénzt, sosincs száz százalékos garancia a sikerre. Van ugyan minden projekt alján egy Risks&Challanges rész, ami azt taglalja, hogy milyen bajok lehetnek, de itt jellemzően mindenki csak azt fejtegeti, hogy mennyire nem lesz semmi gond, minden le van zsírozva. Ehhez azért érdemes kritikusan hozzáállni. Csupán pár támpontot lehet adni, de ezek sem mindig igazak.

  • Amilyen kampány, olyan a projekt. Ha azt látod, hogy valaki sok időt és minden bizonnyal pénzt fektetett a kampányba, akkor nagy valószínűséggel nem azért tette, hogy lelépjen a pénzzel vagy föladja. Az igénytelen grafikák, szöveg arról árulkodhatnak, hogy a kivitelezés is ilyen lesz.
  • Minél több konkrétum! Jót jelent, ha az illetőnek konkrét elképzelései vannak és ezt meg is osztja a backerekkel. Ha fent van a teljes szabálykönyv, ha vannak fényképek a prototípusról, az jót jelent.
  • Bár a múltbéli siker nem jelent garanciát a jövőbelire, ha van az illetőnek még mondjuk három-négy sikeres projektje, az jó jel.
  • Figyeld a kommenteket! Ha azt látod, hogy sokan panaszkodnak, hogy nem kapnak választ a kérdéseikre, vagy a projektgazda terelni próbál, ködösít, akkor érdemes megfontolni a pledzselést.
  • Nézz utána a kiadónak. Ha azt látod, hogy volt már számos projektje és tervez is újabbakat, akkor jó eséllyel nem fogja lejáratni magát egy sikertelen projekttel. Ez eléggé visszavetné a hitelét a későbbiekben.
  • Kérdezz! Kérdezz körbe az interneten, társasjátékos körökben, hogy látták-e már a projektet, ismerik-e a kiadót. Biztos lesznek olyanok, akik tudnak majd tanáccsal szolgálni.

Tudnál példát mutatni jó és rossz kampányra?

Igen, de tartsd észben, hogy itt a kampányt minősítem és nem a terméket.

Ez itt egy kivételesen sikeres kampány az egyik legnépszerűbb Kickstartert alkalmazó társasjáték kiadótól, a Cool Mini or Nottól:

  • Videóval illusztrálták a projektet.
  • Voltak fényképeik az eddig elkészült részekről és látványterveik a folyamatban lévőkről.
  • Folyamatosan válaszoltak a kérdésekre.
  • Folyamatosan frissítették a kampány szövegét a pénzek érkezésével egyidőben.
  • Eddig huszonhárom (a kampány futásakor húsz) sikeresen lezár projektjük volt, amik rendre mind meg is valósultak.

A 100 ezer dolláros cél helyett 1.710.713 dollárt sikerül összeszedni. Fontos megemlíteni, hogy egy ilyen kaliberű kezdeményezés mögött már felkészült stáb áll és valószínűleg saját erőből is sikerült volna kiadni a játékot.

Jó példa még egyébként a magyar Trickerion kampánya is, ami 30.000 helyett 285.309 dollárt hozott.

Ez pedig a híres Exchange Food Game.

  • Egy bekezdésnyi ajánló szöveg.
  • Egy darab ronda kép.
  • Minden pledge level egybe sűrítve.
  • Nulla update.
  • Semmit nem tudunk a kiíróról.

Összesen nulla dollárt sikerült szereznie. Valljuk be, nem ez volt az év legnagyobb meglepetése.

Hogy mennek a csoportos rendelések?

Előfordul, hogy egy projektben olcsóbban adnak egy terméket, ha többet rendelsz, vagy ha korábban rendeled meg (ezeke rendszerint külön szintek vannak). Ilyenkor az élelmes közösség igyekszik kihasználni az árelőnyt. Jellemzően Facebookon szerveződnek ilyen csoportok. Általában egy ember rendeli meg mindenkinek a csomagot, a többiek pedig neki fizetnek előre és tőle is veszik át. A pontos részletek mindig egyediek, ls itt is fontos a bizalom.

Csak a Kickstarteren van közösségi finanszírozás?

Nem, számos ilyen oldal van, például az Indiegogo vagy a magyar Adjukössze.

A bejegyzés trackback címe:

https://ludens.blog.hu/api/trackback/id/tr388590040

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása