Társasjátékok a bűn útján I. - Volt pénz, nincs pénz
2018. március 05. írta: PixelDrake

Társasjátékok a bűn útján I. - Volt pénz, nincs pénz

Ahogy a társasjátékok egyre népszerűbbek lesznek, úgy jelenik meg egyre több pénz az iparban. A pénz pedig vonzza a nyerészkedőket. És a bűnözőket is. A lopástól a sikkasztáson át a csalásig mindenre volt már példa a játékiparban - és jó eséllyel még csak a felszínt karcolgatjuk. Ebben a sorozatban bemutatok néhány történetet, melyekben a pénzhajhászok egy társasjátékon keresztül próbáltak meg nagyot szakítani.

Upstart

Kevesen tudják, de a sikeres Kickstarter kampányok tetején díszelgő óriási összegeket nem mind a játék előállítására költik. Egy részüket ugye rögtön jutalékként behúzza a Kickstarter. Egy másik részüket félre kell tenni a szállításra és az ember azért örülne némi profitnak is. Végül, sok esetben magát a kampányt sem a készítők menedzselik, úgyhogy a bevétel újabb százaléka egy ezt elvégző PR ügynökséghez vándorol.

Partner kerestetik

Így volt ezzel Richard Dacalos és Ina Flores is, akik az Upstart nevű, üzleti szimulációs játékukat próbálták meg tető alá hozni. Nem értettek a videószerkesztéshez (ami a sikeres kampányoknak szinte alapfeltétele) és szerették volna, ha az egész projekt szakértő kezekben lenne. Kitartó keresgélés után ráakadtak a Woodshed Agency nevű PR ügynökségre. Látszólag a Woodshed volt az, amit ők kerestek:

  • közösségi médiára fókuszáló cég
  • az egyik alapító maga is gamer
  • blogokkal és podcastokkal folyamatosan a szakmai figyelem középpontjában vannak (még most is)
  • az egyik munkatárs szakterülete a videó.

Ezek alapján a Woodshed tökéletes választásnak bizonyult. Meg is kötötték a szerződést és kifizették a megbízói díjat, valamint felajánlották a kampány során befolyt összeg egy bizonyos százalékát. A projekt indulása előtt folyamatosan tárgyaltak, egyeztettek. Szépen gördült előre minden, amikor pár héttel a kitűzött dátum előtt belefutottak egy technikai akadályba.

conference-calling-820x400.png

Richard és Ina egy hongkongi bankszámlára szerette volna utaltatni a pénzt a kampány végén. Azt viszont legalább egy hónapba telt volna megnyitni, az indulással várni pedig nem akartak többet. Amikor elpanaszolták ezt a Woodshednek, ők nagylelkűen felajánlották, hogy fogadják a pénzt a Kickstartertől az egyik saját számlájukon, és majd továbbküldik Richardéknak.

Sejtitek már, hogy hová tart a dolog, ugye?

Csak csend és más semmi

A kampány sikeres volt. Ugyan egy hajszállal (és bevallottan baráti segítséggel), de meglett a kitűzött cél: harmincötezer dollár. A Woodshed ekkor írt egy pár sort, hogy "technikai okok miatt késnek egy kicsit az utalással", és onnantól kezdve totális némaságba burkolóztak. Richardék a pénzből azóta sem láttak egy fillért sem.

Ti meddig vártatok volna? Én szerintem egy hét után már ügyvéddel kopogtattam volna a PR-osok ajtaján. Átutalni ugyanis még egy ekkora összeget sem olyan nagy kunszt. Konfirmálni kell egyszer-kétszer, esetleg aláírni ezt-azt, de még nemzetközi viszonylatban is pár napon belül megérkezik az összeg. Ami ráadásul ebben az esetben nem is volt olyan hatalmas.

Richardék négy hónapnyi eredménytelen emailezés, telefonálás és Facebook üzengetés után kezdtek el pánikolni, amikor már a gyártás is csúszni kezdett a kifizetetlen számlák miatt. A Woodshed ekkor szólalt meg először. Sajnos az új kommunikáció is kimerült pár lerázós sorban, amiben pénzügyi problémákra hivatkoztak és türelmet kértek.

Pénzügyi problémák? Milyen problémáid lehetnek azzal a pénzzel, ami nem is a tiéd? És nem, nem inkasszózták a számláikat. A Woodshed ugyanis közben boldogan működött tovább, ugyanolyan publicitással blogolva és podcastolva, mint előtte. Látszólag csak Richardék megkereséseit ignorálták, de azokat teljes mértékben. Minden jel arra mutat, hogy ezt a pénzt bizony lenyúlták.

Azért értsétek meg egy kicsit Richardékat is! Egy ismert és elismert PR ügynökségről volt szó, az utolsó centig minden lepapírozva. A Woodsheddel pedig végig jó viszonyban voltak, akik ráadásul még a Kickstarternél dolgozó személyes kapcsolataikat is felhasználták, hogy segítsenek nekik.

Te gondoltad volna ezek után, hogy baj lesz ebből?

Ők sem.

img_9020.jpeg

Konklúzió?

Ina és Richard végül úgy döntöttek, hogy nem várnak tovább és meglépték a jófejség legmagasabb elérhető szintjét: saját pénzből kifizették a gyártás költségét és elkezdtek postázni a játékot backereknek. Vagyis lenyelték a több, mint kilencmillió forintos veszteséget, hogy ne a támogatóikat érje kár.

Végül, hét hónap után fordultak ügyvédhez és a nyilvánossághoz. A támogatóktól megértést kérnek, a jövőbeni Kickstarterezőktől óvatosságot, a Woodshedtől pedig a pénzüket.

Nincs megnyugtató vége a sztorinak. Ina és Richard kénytelenek voltak kölcsönből elkészíteni a játékot, amit a backereik egyszer már kifizettek volna. Most szeretnék látni azt a pénzt, ami jogosan az övék lenne. Addig viszont még hosszú pereskedések várnak rájuk és kérdéses, hogy a végére marad-e még egyáltalán valami abból a harmincötezer dollárból.

A bejegyzés trackback címe:

https://ludens.blog.hu/api/trackback/id/tr6613603471

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.