CIV: Carta Impera Victoria - A játék címének rövidítése az, hogy CIV
2018. június 26. írta: PixelDrake

CIV: Carta Impera Victoria - A játék címének rövidítése az, hogy CIV

A Carta Impera Victoria rövidítése az, hogy CIV, ami egyben a CIVilizáció szó rövidítse is. Ezt a szójátékot a készítők annyira fantasztikusnak gondolták, hogy a szabálykönyvben minden egyes C-I-V betűkapcsolatot nagybetűvel szedtek, hogy emlékeztessenek minket rá.

Szóval a Carta Impera Victoria (röviden: CIV) egy mérete alapján úti játéknak feltételezett kompakt kis darab, ami nagyjából húsz perces szórakozást ígér max négy játékosnak. Ez a végtelenül száraz mondat tökéletesen összefoglalja a CIV-et (Carta Impera Victoria), pedig a végeredmény jóval több ennél.

civ.png

CIVileknek

A Carta Impera Victoria (röviden: CIV) kicsi, kompakt dobozban érkezik. A belsejében egy (végre valahára) praktikus insertet találunk. Nemcsak, hogy külön tudjuk tárolni a három pakli (kor) kártyát, de még akkor is bőven van hely a lapoknak, ha védőzve tesszük őket a dobozba. Nagyon szeretném azt hinni, hogy ez az átgondolt tervezésnek köszönhető és nem csak az esetleges későbbi kiegészítőknek próbáltak megágyazni vele. Jópofa ötlet, hogy a doboz tetejét kétféleképpen is vissza lehet tenni, ekkor kicsit változik az oldalán lévő kép.

Az illusztrációkhoz szép harsány színeket használtak, ami jó, de a szögleteskrumpli fejű emberkék nem hinném, hogy bárkire is nagy hatással lennének. Pozitív, hogy minden kártyatípus minden korban más-más rajzot kapott, bár ennek játék közben kevés szerepe lesz. Úgyis minden kártyának csak a színe számít. Így a katonaság előbb-utóbb átlényegül "pirossá", a tudomány "zölddé", stb. Kapunk a dobozban egy mutatós fém érmét is, aminek bár lenne funkciója, nem érzem létjogosultságát.

img_20180401_204600_798.jpg

Minden játékosnak jár egy karton segédlet, amire majdnem minden információ fölkerült. A megnövelt hatások (lásd később) értékei ugyanis lemaradtak róla. Érthetetlen számomra, hogy ha a játékszabály majdnem 75 százalékát sikerült itinerekbe kényszeríteni egy 10*15 cm-es kartonlapon, akkor az a maradék 6 szám már miért nem kerülhetett rá. Oké, túl nagy agymunka nem kell hozzá, hogy megszorozzak kettővel egy számot, de nem hiszem, hogy fájt volna "játssz ki egy lapot" helyett "játssz ki egy/kettő lapot" írni.

CIVilizációépítés

A cél, hogy a hat különböző laptípus valamelyikéből (katonaság, vallás, gazdaság, tudomány, kultúra, utópia) hetet (vagy két játékos esetén nyolcat) összegyűjtsünk magunk előtt. Ha ez nem sikerül még az előtt, hogy elfogynának a lapok, akkor az nyer, aki a legtöbb területen rendelkezik több lappal. Az idegen kifejezések szerelmesei ezt set-collection típusú játéknak neveznék.

A játékos a köre elején kötelezően kijátszik egy lapot, majd használja a kártyák esetleges képességeit végül pedig maximumra húzza a kezét. Minden lapcsoportnak van egy "eldobós" képessége, amit akkor aktiválhatunk, ha egy már kijátszott kártyát föláldozunk. Ezen kívül van egy "állandó" képessége is, amit akkor használhatunk, ha sikerült adott mennyiséget összegyűjteni belőle. Minden laptípus képességét körönként egyszer lehet csak használni, de ha sikerült az állandó hatás eléréséhez szükséges mennyiség dupláját összegyűjteni, akkor a hatás is kétszerezhető (például egy helyett kettő lapot lehet kicserélni, stb).

img_20180626_224726.jpg

A kártyák képességei rendkívül egyszerűek, de meglepően sokféleképpen kombinálhatóak - ebben rejlik a játék igazi ereje. Ez jellemzően a második-harmadik parti után derül ki. Eldobhatunk, eldobathatunk lapokat, cserélhetünk kártyákat, gátolhatjuk a másik terjeszkedését és másolhatjuk a többiek képességeit. Ez utóbbit jelöli egyébként a fent említett fém pénz: amelyik kártyát szeretnénk lemásolni, arra rá kell tennünk. Mi ezt jellemzően elfelejtjük és egyszerűen rámutatással vagy bejelentéssel oldjuk meg. Így egy jól előkészített "halálkör" alatt kijátszhatunk akár két vagy három lapot is egyszerre, ezzel bezsebelve a győzelmet. Szerencsére ezt sokféleképpen lehet elérni, így a CIV (ami a Carta Impera Victoria és a civilizáció szó rövidítése is) nem válik repetitívvé. 

CIVakodás

A CIV (Carta Impera Victoria) jópár játék után mutatja csak meg az igazi arcát. Szerencsére, mivel egy parti nem tart sokáig, nem fogjuk tőle sajnálni ezt az időt. Az első meccs alatt csak kapkodjuk a fejünket, a második alatt átlátjuk, a harmadiktól pedig elkezdünk stratégiát alkotni. Kb. ez lesz az a pont, ahol rájövünk, hogy mennyi különböző dologra is kell figyelni egyszerre. Ha sok lapot tartunk magunk előtt, az ellenfél lemásolhatja őket. Ha a kezünkben tartogatjuk a jó kártyákat, elveheti őket. Ha csak akadályozásra játszunk, nem fogjuk tudni kiépíteni a saját birodalmunkat, de ha csak magunkra figyelünk, könnyen elhúzhatnak mellettünk a többiek.

Jól modellezi egyébként a játék a CIVilizáció fejlődését. Kezdetben a legfontosabb szerepet a katonaság és a vallás játssza, később ezek egyre háttérbe szorulnak, ahogy fölváltja őket a tudomány és a gazdaság.

A Carta Impera Victoria (röviden: CIV) gyorsan a kedvenc úti játékommá vált. Egyedül a picit átgondoltabb táblát és a picit szebb grafikát hiányolom belőle. Ha kicsit összehúzzuk magunkat, egy kétjátékos parti elfér egy MÁV asztalkán és jó eséllyel véget is ér még Veresegyháza előtt. De azokra az alkalmakra is jó, amikor vágyunk egy kis agymunkára, de hosszú kipakolásra már nem annyira.

A bejegyzés trackback címe:

https://ludens.blog.hu/api/trackback/id/tr9514024554

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.