Onitama - Harcosok klubja
2018. szeptember 26. írta: PixelDrake

Onitama - Harcosok klubja

Ha valamiről nagyon sokszor elmondják, hogy nagyon szép és elegáns, akkor arról tudni lehet, hogy biztosan nem szép vagy elegáns. Az Onitama kivétel. Az Onitama akkor is szép és elegáns lenne, ha ez nem lenne ötször leírva az amúgy nem túl hosszú szabálykönyvben.

Az Onitama legfontosabb tulajdonsága nem az, hogy szép, hanem az, hogy jó. Ráadásul még bot egyszerű is. Emlékeztek még a Hive-ra? Jó példa arra, hogy lehet kb. két bekezdésnyi szabállyal is olyan játékot alkotni aminek aztán oldalakon keresztül elemzik a stratégiai mélységeit.

 A harcos útja

Van egy ötször öt mezőből álló játékterünk (amit egyébként egy elegáns és szép textiltekercsre nyomtattak), melyen két ötfős sereg néz egymással farkasszemet. A középső a vezér/király/főnök, aki a pagoda/kastély/erőd mezőről indul. Ha egy bábuval egy másik helyére lépünk, leütjük azt. Nyerni akkor lehet, ha a vezérrel rálépünk az ellenfél pagodájára, vagy ha valamelyik bábával leütjük az ellenfél vezérét.

A figurákat kártyákkal mozgathatjuk. Ezekből összesen tizenkétféle van, de egy játékban csak öt kerül elő. Minden játékos két lapból választhat a saját körében. Miután a felhasznált kártya szerint lépett egy figurával, az átkerül az ellenfélhez, aki két kör múlva maga is felhasználhatja. Majd az ellenfél választ egy lapot a rendelkezésre álló kettőből, amit átpasszol a másik játékosnak, és így tovább, és így tovább. Összesen tehát öt lap cirkulál a játékban. A szerencsefaktor egyedül a kezdőjátékos meghatározásánál kerül elő, egyébként egy színtiszta logikai teljesinformációs (vagy tökéletes információs) játékkal van dolgunk.

Tudom, mire gondolsz, nekem is ez volt az első ötletem. Ez egy könnyű játék: "fogom a vezért és otthagyom a s.ggén, aztán valahogy megnyerem négy emberrel a meccset". Sajnos ez nem így működik. Az Onitamában, bár lehet emberhátrányból nyerni, minden egyes bábunak súlya van. Ha teljesen kivonjuk a játékból a vezért, azzal több mozgásteret adunk az ellenfélnek és kvázi megengedjük neki, hogy leirtsa a harcosainkat. Itt sajnos kockáztatni kell és előre gondolkodni nagyon-nagyon sokat.

Az app

Szerencsére bárki kipróbálhatja a játékot anélkül, hogy egy fillért kelljen fizetnie érte. Létezik ugyanis egy teljesen ingyenes Onitama app okoseszközökre (Android itt, iOS itt). Ez teljesen jól tudja hozni az Onitama elegáns és szép hangulatát (persze, hogy oda kellett írni a Play Store-ba is...), csak a kártyákon szereplő illusztrációkról kell lemondanunk a helytakarékosság miatt.

Lehet játszani három különböző nehézségű AI ellen; helyben, egymásnak adogatott telefonnal és online is. Ez utóbbit szerencsére mindig van kivel és egy meccs bőven lemegy három-négy metrómegálló alatt. Fizetni csak néhány kiegészítő kártyáért és egy robotos skinért lehet. Ezek egyébként külön-külön valamiért olcsóbbak, mintha egyben, a "különleges ajánlat" keretében vennénk meg őket.


onitama_app.JPG

Elegáns és szép

Ha csak a távol-keleti körítés tartana vissza az Onitamától, ne engedd. Az egész csak egy máz, egy szép külső, amit ráhúztak erre az elegáns absztrakt játékra. Az internet amúgy is tele van a különböző saját készítésű szettekkel, szóval ha sárkányos vagy mondjuk macskás Onitamát játszanál inkább, azt is megteheted. Vagy csak rajzolj egy táblát és vedd elő a régi sakk készletedet. Maga a játék természetesen nyelvfüggetlen, csak a szabályokat kell magyarul ismertetni.

Az Onitama tökéletes 5-15 perces kikapcsolódás útra, otthonra vagy bármikorra, amikor ketten vagytok és inkább "sakkoznátok" egyet, mintsem elővegyetek valami nagyobbat.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ludens.blog.hu/api/trackback/id/tr314231413

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kavarajavarava 2018.10.01. 07:43:36

Érdekes játék, kipróbáltam az appot és rá is függtem egy kicsit. :)
Ha valaki játszott már sakkot, dámát vagy malmot, akkor hamar megunja az első 2 nehézséget. A legnehezebb is csak éppen elég ahhoz, hogy ne legyen unalmasan könnyű megnyerni.
A tapasztalatom az, hogy sokkal könnyebb, mint a sakk. Néha unalmas is tud lenni, előfordult többször olyan, hogy egy kényszerpályára állított a játék és 3-4 lépésen keresztül vártam, hogy veszítsek, mert egyszer rosszul léptem. Van egy olyan sejtésem, hogy az adott kártyákkal mindig jár egy adott lépéssor, amivel úgy lehet nyerni, hogy semmit sem tud ellene csinálni az ellenfél. Pl sakkban beáldozni egy gyalogot nem túl nagy áldozat. Itt viszont kb el is vesztetted, ha eggyel kevesebb bábud van. Tehát ha nálad vannak azok a kártyák, amivel le lehet venni egy bábut az ellenféltől, akkor te nyertél.

PixelDrake · http://ludens.blog.hu 2018.10.02. 10:34:52

@kavarajavarava: Örülök, ha sikerült ráfüggeni :)

A gépi ellenfelet nem érdemes komolyan venni, mert sajnos rém ostoba. Én egyszer két forduló alatt megnyertem egy partit, mert az idióta egyszerűen besétált a tigerem elé...

Egy lelkes rajongó egyszer kielemzett jópár leosztást számítógéppel és arra jutott, hogy ha nem is mindegyik ilyen, de vannak olyan teljes leosztások, amik biztosan nyerhetőek adott lépés alatt.