Ludens évértékelő 2018
2018. december 26. írta: PixelDrake

Ludens évértékelő 2018

Napok vannak már csak hátra ebből az évből. Mielőtt elkezdenek durrogni a petárdák, tekintsünk egy kicsit vissza a múltba - és előre a jövőbe, amit ti alakítotok.

...amikor jött a társadalmi felzúdulás!

Bármilyen hihetetlen, a blog legolvasottabb posztja alig valamivel az indulás után született meg. Ez volt az azóta már teljesen elavult Heroes 3 androidos verzióját taglaló cikk. Négy évig stabilan tartotta magát az első helyen. Aztán egyszer csak felbukkant egy tehetség semmiből és egyetlen nap leforgása alatt nem csak, hogy letaszította a trónról, köröket vert rá.

Ez titokzatos idegen volt a Három társasjátékos mellényúlás, ami társadalmi felzúdulást váltott ki, ami majdnem kétszer akkora olvasottsággal rendelkezik, mint a sokáig a trónon pöffeszkedő Heroes. Azt gondoltam, hogy olvasott lesz a poszt, de ekkora sikerre azért nem számítottam. Ez volt az második bejegyzésem, amit az Index2 helyett egyenesen az Index címlapjára emeletek ki.

five-tribes-slave.jpg

Sajnos szegény Heroes az ezüstérmet sem tudta sokáig szorongatni, ugyanis hamar beelőzte a Consentacle bemutatóm. Az ő esetében már nem volt olyan meglepő a siker, hiszen az első bekezdésben ott figyel a SZEX szó, a 18 pluszos besorolás pedig garantálta, hogy mindenki rá fog kattintani.

Rajtuk kívül sok változás nem történt a top10-ben. Még mindig régi címek tartják magukat az évek alatt felszívott klikkmennyiséggel:

  1. Három társasjátékos mellényúlás, ami társadalmi felzúdulást váltott ki
  2. Consentacle - Csápos kis romantika (18+)
  3. Megvalósult a geekek álma: Heroes 3 Androidra
  4. A Pokemon Go három nagy válasza
  5. Camel Up - Tényleg ő lenne az év játéka?
  6. Harry Potter: Hogwarts Battle - Invito!
  7. Az a bizonyos 1500 órás társasjáték
  8. Exploding Kittens - Ezért őrült meg a világ?
  9. Concept - Csak még egy fordulót...
  10. Top 7 félresikerült címfordítás

Az év játéka...

A 2018-as év játéka nálunk egyértelműen a Sagrada volt. Még év elején rendeltem belőle egy angolt verziót, a későbbi magyar kiadásnál háromezer forinttal drágábban, ráadásul szakadt fóliával.

Nem bántam meg. Azóta is a legtöbbet előkerülő és egyben legsikeresebb játékunk is. Még nem sikerült olyan embert találni a társaságunkban, aki ne szerette volna. Különösen büszke vagyok arra, hogy ketten is voltak, akik már az első partijuk közben leadták a rendelést a webshopban, annyira bejött nekik a játék.

Végül az egészen sótlan kiegészítővel is sikerült megbarátkoznom. A tárcsák azóta sem kerültek elő, de az öt-hatfős bővítés sokszor jól jött. Kíváncsian várom, hogy a háromrészes kieg-sorozat fog-e tudni valami igazi újdonságot hozni a színes kockák közé.
sagrada3.jpg

A év másik játéka nálam a Five Tribes volt. Sokat hallottam róla korábban is (a hét gémere interjúmban meg is említettem, hogy kéne már vele játszani), de azt nem gondoltam, hogy ilyen hatása lesz. Teljesen magába rántott a számomra újszerű mechanika, az egyszerű, de komoly agymunkát igénylő szabályok és a rengeteg lehetőség. Azonnal be is szereztem hozzá minden elérhető kiegészítőt is, hogy írhassak róluk. Azóta is bármikor szívesen játszanék vele és nem utasítanék vissza egy partit - ez a meghatározás kimeríti a BGG 10 pontos értékelésének leírását.

Sajnos a blog jellegéből adódóan kevés játékban tudtam elmerülni. Inkább a sok játékkal játsszunk keveset volt a jellemző. Amiket biztos nem fogok jövőre a polcon porosodni hagyni, az az Everdell és a Cerebria.
img_20180815_192618_hdr_1.jpg

Mit hoz a jövő?

A nyereményjáték egyik kérdése az volt, hogy mit változtatnál a Ludensen. Kíváncsi voltam, hogy vajon az aktív olvasók véleménye azonos-e azzal, ami a látogatottsági adatokból látszódik, illetve, hogy merre kellene tovább indulni. Lássuk tehát, hogy mit kértetek tőlem 2019-re!

  • A blog tetején a kiemelt rovatok már elévültek! Ez így van. Volt, aki azt hitte, hogy az Abszolút Marvel és a Sárkánysor máig frissülnek, csak nincsenek jól címkézve a bejegyzések. Ez engem is zavart, úgyhogy mire ezt olvassátok, már az új fejlécet kell látnotok.
  • Dizájnváltást! Ezt is tervezem már egy ideje és meg is valósítom - feltéve, ha találok valakit, aki nálam jobb vizuális kreativitással rendelkezik.
  • Válts blogszolgáltatót! Nagyon élvezem azokat a plusz kattintásokat, amiket az indexes kiemelések hoznak, úgyhogy egyelőre maradok :)
  • Maradjanak meg a hétfői gamertények! Ezt kértétek a legtöbben. Az a helyzet, hogy tényleg kifogytam a tényekből. Egy-kettőt még így is erőltetettnek éreztem. Úgyhogy a sorozat nem fog folytatódni. Viszont az összes tényt fel fogom tölteni egyben és igyekszem kitalálni valamit, ami helyettesítheti.
  • Még több gamer hírt! Ez számomra meglepő volt, mivel ezeknek a posztoknak rekord alacsony az olvasottsága. Általában akkor érnek el valami minimális kattintásszámot, ha valaki megosztja őket. Valószínűleg ugyanaz a kemény mag olvassa a híreket, aki a játékra is jelentkezett.
  • Legyen több Kickstarter ajánló! Ezeket be fogom olvasztani a hírekbe.
  • Legyen videós tartalom! Sokat gondolkoztam ezen, mivel ma már alig vannak, akik szeretnek cikkeket olvasni. Sokkal népszerűbbek a könnyen emészthető videós bemutatók. Sajnos nekem sem felszerelésem, sem tapasztalatom nincs ahhoz, hogy jó videókat tudjak előállítani, gagyit meg nem fogok. Ha lesz is videó, akkor azt nem egyedül fogom csinálni, hanem valamilyen kooperációban (lásd Dark Souls).
  • Ne legyen videós tartalom! OK! :)
  • Kevesebb mainstream játékot, több rejtett gyöngyszemet! Jó ötlet! Még gondolkozom, hogy rovatszinten kellene-e ezekkel foglalkozni vagy csak bővíteni a palettát.
  • Legyen több ajánló jellegű poszt! Főleg tematikus ajánlókat, toplistákat kértetek. Rendben, jövőre ilyen jellegű posztok is lesznek!
  • Legyen több játékteszt! Igyekszem mostantól mindenről írni pár sort, ami a kezembe kerül. Bizonyára észrevettétek, hogy mostanában a Társasjátékok.com-nak is írok bemutatókat. Ezeket minden esetben linkelni fogom a Facebook oldalra, hogy ne maradjatok olvasnivaló nélkül.
  • Legyen több nem játékteszt jellegű poszt! Több interjút, érdekességet! Nagyon örülök, hogy van, aki abban látja a blogom értékét, amiben én. Továbbra is lesznek interjúk és érdekes történetek - ez a kedvenc műfajom.
  • Legyen a játékbemutatók végén pontozás! Már a blog indulásakor eldöntöttem, hogy nem lesz és ezen nem is vagyok hajlandó változtatni. Egyrészt azért, mert a tapasztalatom az, hogy a pontozás nagyon ellustítja az embereket. Sokan csak annyit olvasnak el egy cikkből, hogy letekernek az aljára és megnézik a pontszámot. Ennyiből nem lehet véleményt alkotni egy játékról. A másik bajom a pontozással, hogy az ember öntudatlanul is összehasonlítja a pontokat, akkor is, ha éppen a két játék nem is hasonlít. Szerintem a Concept is 10 pontos játék meg az Évszakok is meg a Sagrada is, mert mindegyik kiemelkedő a saját műfajában. Az Elder Sign meg mondjuk legyen nyolc pontos. Ezek után automatikusan jönnének a "szerinted a Concept jobb, mint az Elder Sign?" jellegű kommentek, ami viszont nagyon nem hiányzik.
  • Kevesebb amerit/wargame-et! Nem tartom magamat se amerisnek, se eurósnak. Nem is szeretem ezeket a kifejezéseket és nem is tartom jó ötletnek, ha valaki elhatárolja magát egy adott stílustól. Továbbra is igyekszek mindent kipróbálni, amit csak lehet.
  • Több amerit/wargame-et! Hát nektek semmi sem jó? :D
  • Több nyereményjátékot! Nyereményjátékhoz vagy tőke kell (hogy saját pénzből tudjam finanszírozni a nyereményt) vagy szponzor (hogy egy bolt vagy egy kiadó finanszírozza nekem a nyereményt). Mindkettőre volt már példa a blog életében és biztos vagyok benne, hogy még lesz is. Ha tehetném, minden héten lenne valamilyen nyereményjáték...

    ...vagy nem. Szeretem a nyereményeket, mert szeretem megköszönni az olvasóimnak, hogy követnek. De ha minden héten/minden bemutató után kisorsolnék valamit, akkor úgy érezném, hogy nem bevonzom, hanem megvásárolom az olvasóimat. Ezt pedig nem szeretném. Szóval nyeremények lesznek, de nem rendszeresen, inkább különleges alkalmakkor.
  • Kevesebb macskás képet! Sajnos mindent én sem tudok teljesíteni :P

14322209_10207718129895585_8351206983954833920_n.jpg

Lássuk a győztest!

A Kuruzslók nyereményjáték kérdéseire viszonylag egyszerű volt megtalálni a választ. Csak egy kis Google-munka kellett hozzájuk. A válaszok sorrendben:

Honnan idéztem a szakaszcímeket?

  • A boszorkányok rigmusa Shakespeare Machbetjéből származik, de feldolgozta Hobo is, Vészbanyák dala néven, valamint elhangzott hangulatkeltésként a Méregkeverők című filmben is. Mindegyiket elfogadtam.

Nevezz meg két puzzle kategóriát a ComPaYa webshopjából!

  • Összesen ötvenféle kategóriát lehet itt találni, tehát 2450 különböző helyes válasz volt lehetséges.

A sok tanácsot és pozitív kritikát, amit írtatok, még egyszer köszönöm.

A sorsolás után a győztes: Zehetmayer Gábor

Gratulálok, hamarosan átveheted a Kuruzslók tesztpéldányát! Nézz körül az e-mail fiókodban!

img_20181217_170148.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://ludens.blog.hu/api/trackback/id/tr2314500854

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.