A CMON éppen most nyírja ki a társasjátékokat?
2019. július 23. írta: PixelDrake

A CMON éppen most nyírja ki a társasjátékokat?

Valamiért mindig szkeptikusan (vagy inkább cinikusan?) állok azokhoz a hírekhez, amik a játékipar f-o-r-r-a-d-a-l-m-i újításait jelentik be. Emlékszem, hogy sokan a VR-t (régebben meg a Kinectet, annál is régebben meg az EyeToyt) várták úgy, mint a messiást. Végül ahelyett, hogy megváltotta volna őket, nem jutott tovább a tévé prédikátorok szintjénél: sok pénzt akart, de csak ígéreteket adott.

Ha követed a társasos híreket, biztos hallottál már a Tebururól, a CMON következő nagy dobásáról. Ez tulajdonképpen egy társasjáték-konzol akar lenni, ami a számítógépünkkel (tabletünkkel, okostelefonunkkal, stb) összekapcsolódva helyettünk vezérelné a játékot. A táblát egy "szőnyeg" fölé rakjuk, ami a bábukba épített chipnek köszönhetően érzékeli azok helyzetét. A dobókockákba épített jeladó elküldi a dobott számokat a gépnek, ami azonnal a játékosok elé tárja a végeredményt és elmondja, hogy mi történt.

Voltak már eddig is hasonló próbálkozások, mint az X-COM és a World of Yo-ho, de ezek egyrészt nem voltak jók, másrészt a gép csak kiegészítő funkciót töltött be.

A saját karakterének statisztikáit mindenki nyomon követheti a telefonján, a játékállást pedig a nagy kijelzőn. Nem kell tokeneket sem pakolászni, mindent a gép tart számon, ahogy ő ügyel a szabályok betartatására is. 

A szlogen a videóban az, hogy "just play", vagyis "csak játssz". A Teburu átvesz a játékosoktól mindent, ami esetleg akadályozhatja a szórakozást. Ő számon tartja a módosítókat és a statisztikákat. A játékosnak csak nagyjából kell tisztában lenni azzal, hogy mit tud a karaktere és elég elhajítani a kockát. Még az eredményt se kell leolvasni, a Teburu úgyis tudja. Nem lehet többé elszámolni a végeredményt (sem véletlenül, sem szándékosan), mert a számítógép mindent észben tart. 

Jól hangzik, nem? Elvégre pont a fárasztó részeket veszi át a számítógép, ezzel levéve a terhet a játékosok válláról. Ráadásul gyorsítja is a játékot. Ha a játékosnak egy dobás értelmezése és a jelzők felpakolása húsz másodpercébe kerül, akkor egy játék alatt, ahol száz dobás történik, a Teburu (ami pontosan 0 másodperc alatt végzi el ezt a műveletet) csak ezzel a résszel fél órát spórol meg. Nem is beszélve a drasztikusan csökkentett felpakolási időről. Lehet vizionálni a forradalmat meg lehet temetni a hagyományos társasokat. 

teberu.png

Vagy inkább nem. Jó az ötlet és igazán menő a kedvcsináló videó, de nem hinném hogy ez az egész hosszútávon életképes lenne. Én sosem szoktam ajvékolni, amikor a társasjátékok és a videójátékok egybeolvadását vizionálja valaki, de a Teburuval kvázi föltalálták a csövön a lyukat. Nem azt mondom, hogy az eredmény nem lehet élvezhető. Csupán azt, hogy ez az a pont, ahol már nem digitális társasjátékról beszélünk, hanem egy videójátékról, különleges kontrollerrel.

Minden számítást a Teburu végez helyettünk és gyakorlatilag egy listát kapunk tőle a lehetséges akcióinkról, amit nekünk csak le kell okézni azzal, hogy a bábut a kijelölt helyre mozgatjuk. A játéktér az asztalról áthelyeződik a képernyőre, csak az ott zajló eseményeket nem egérrel, hanem bábuval irányítják a játékosok. Így kiveszik a játékból az a fajta szabadság, ami a társasjátékban még akkor is megvan, ha csak két lépés között kell dönteni.

Emlékszik még itt valaki a hasonló koncepcióval próbálkozó Golem Arcanara? Ugye, hogy nem.

Ami miatt nem félek attól, hogy a Teburu ebbe az irányba vinné el a társasjátékipart, az az, hogy nem fog széles körben elterjedni. A Teburu már ránézésre is borzalmasan drágának tűnik (lásd VR...) és a konzol mellé mindig szükség lesz az aktuális játékhoz tartozó készletre is - ami a chipek miatt többe fog kerülni, mint egy hagyományos társas.

Ahhoz, hogy egy konzol (mert ez az) sikeres legyen, sok játékot kell kiadni rá, elérhető áron. Egy ilyen játék elkészítése viszont sokkal több pénzbe és időbe kerül. Az egyetlen esélye az lenne, ha meg tudnák oldani, hogy valahogyan működjön az eddigi - nem chipes - CMON játékokkal is. Szóval, ha engem kérdeztek, az egész valószínűleg a többi nagy "forradalmi újítással" együtt szépen érdektelenségbe fullad és eltűnik a süllyesztőben olyan két éven belül.

De ne nekem legyen igazam és adjanak ki hozzá Arcadia Questet! :)

A bejegyzés trackback címe:

https://ludens.blog.hu/api/trackback/id/tr9514972862

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bobby Newmark 2019.07.24. 11:17:53

Nem teljesen értem, hogy hol kapcsolódik ehhez a VR, de akkor azt így gyorsan hozzátenném, hogy van VR-ra univerzális társasjáték szimulátor, de az is már hülyeség. Nem sok értelme van irdatlan számítási teljesítményen ülve olyan játékot játszani, aminek a mechanikáit fejben is lehet számolni...

jerryleebence 2019.07.24. 13:46:04

Sziasztok!

Szerintem nem feltetlenul meglepo a huzas, sot, lesz ennel innovativabb is, mondjuk hologrammokkal, VR szmuveggel es miegyebbel kombinalva.

Szamomra ez ket vilag, a tablajatekok es a konzol / szamitogepes jatekok konvergenciaja. Mert a multiplayer szamitogepes jatek is tarsasjatek es amig a szamitgopes jatekok teren megjelent a lehetoseg a vilaggal valo interakciora e.g. boxing, golf, etc. addig a tablajatekoknal sokszor problema, hogy a szabalyrendszer veszedelmesen bonyolult lesz. En pl el tudom kepzelni, hogy a jovo Capitaly-jaban egy AI nyomja a szerencse kartyakat es igy ne legyen soha fix, hogy mire lehet szamitani. Igaz ez az osszes jatek osszes akciokatyajara.

Nem hiszem, hogy kivaltja majd az Amerikabol jottemet vagy az Adj kiraly katonat, de izgalmas dimenziot nyit meg. : )

Jerry Lee Bence

Bobby Newmark 2019.07.24. 15:12:18

A gond az, hogy a VR _fizikailag_ nagyon nem társasági dolog.
Egyetlen játékot ismerek, ami kihasználja, hogy több ember is lehet a szobában, és csak egy van VRban: Keep Talking And Nobody Explodes.
Ez arról szól, hogy a VR játékos a hatástalanító, a "kinti" egy vagy több játékos meg a szakértők. A szakértők tudják, hogy kell hatástalanítani a bomba egyes elemeit (van kézikönyvük, és a modulok szándékosan _nem_ logikusak, hogy ne lehessen kitalálni), de nem látják a bombát. A hatástalanító látja a bombát, de nem tudja mit kellene vele csinálni. A siker azon múlik, hogy mennyire hatékony a kommunikáció.
Ez mondjuk egy VR társasjáték. Többről nem tudok.

Nem tudom, egy hagyományos társasba hogyan lehetne VR-t integrálni. AR-t el tudnám képzelni, VR-t nem nagyon. Kitakarja a valós világot teljesen, plusz elszeparál a szobában a többiektől. Ezzel nem nagyon van mit kezdeni sztem, inkább netes multiplayerre alkalmas, mint helyire.

PixelDrake · http://ludens.blog.hu 2019.07.24. 17:21:43

@Bobby Newmark: Vannak VR társasjátékok, de egyik sem nagy durranás. Pl Catan VR: www.youtube.com/watch?v=aFh2SwBU77g
Az AR tényleg jobban passzol a társasokhoz, de az is inkább érdekesség lenne, mint új irányzat.
süti beállítások módosítása