A D&D segíthet feltárni a gyerekek lelkivilágát?
2017. június 01. írta: PixelDrake

A D&D segíthet feltárni a gyerekek lelkivilágát?

Nehéz elképzelni, hogy egy gyerek beül a pszichológusához, és ott a szokásos témák átrágása helyett inkább egy fantasy karaktert generálnak közösen. A seattle-i Adam Davis viszont pont így vezeti a terápiát. Nem arról faggatja a gyereket, hogy miért nem jár iskolába, inkább arról kérdezi, hogy mi a harcosának kedvenc fegyvere.

Furcsa módszer, viszont mindenképp hatásos. Davis és munkatársa, Adam Johns a Wheelhouse Workshopban olyan gyerekekre specializálódtak, akiknek beilleszkedési gondjaik vannak az iskolában. Egyik legemlékezetesebb páciensük Frank volt. Frank egy magas és vékony, visszahúzódó tinédzser volt, aki képtelen volt suttogásnál hangosabban beszélni. Az iskolapadban az arca elé emelte a lábát, hogy a többiek ne láthassák.

A Davis játékában azonban pont egy alacsony és mokány törpe barbárt alakított. A törpe hangos volt, ügyetlen és sosem kért bocsánatot. Davis megkérte Franket, hogy ne csak szóban alakítsa a barbárt, próbálja meg a testbeszédével is utánozni a viselkedését. Frank így hamarosan szétvetett lábakkal ült, könyökölt az asztalon és végre hangosan beszélt. A karakterén keresztül sikerült a kapcsolatteremtés számára kényelmetlen módjaihoz is hozzászoknia. A szerepjáték világában ugyanis "tét nélkül" kísérletezhetett ezekkel.

A szerepjáték segíthet mások elfogadásában is. Itt ugyebár csapatban kell dolgozni és közösen kell tervet készíteni a probléma megoldására. Egy másik páciens, egy autista fiú képtelen volt elvonatkoztatni a saját gondolatmenetétől és elfogadni mások ötleteit helyesnek. A szerepjáték segítségével beláthatta, hogy nem feltétlenül vezet rossz eredményre, ha nem az ő utasításait követik a többiek.

Davis és Johns módszere nem eredeti. Az Egyesült Államokban legalább féltucat pszichológus használja még a szerepjátékokat terápiás célokra. A D&D-ben mindenkinek megvan a maga egyedi képessége, így a játékosok nemcsak megélhetik a különböző szociális interakciókat, hasznosnak és különlegesnek érezhetik magukat mások számára. Ráadásul a játék közben a gyerekek hajlamosak elengedni magukat és így felszínre kerülhetnek azok a családon belüli rejtett problémák, amikről máskülönben nem szívesen beszélnek.

A bejegyzés trackback címe:

https://ludens.blog.hu/api/trackback/id/tr3012497073

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sprickoló Tömegek 2017.06.04. 21:47:34

A D&D egy túlfényezett számháború, amiben csak egy mélyautista tud elmerülni.
Egy narratív rendszerű játék messze alkalmasabb lett volna a kísérlethez.

Sandokohn - a maláj jiddis 2017.06.05. 00:04:48

@Sprickoló Tömegek: retard hozzászólás egy olyantól aki azt sem tudja, hogy mi fán terem a D&D. Maradj inkább a focinál.

PixelDrake · http://ludens.blog.hu 2017.06.05. 09:45:30

@Sprickoló Tömegek: Viszont kellően egyszerű a szabályrendszere ahhoz, hogy gyorsan meg lehessen tanítani és elég laza világa ahhoz, hogy teljesen szabadon lehessen benne karaktert alkotni. Meg nyilván irányítják a játékot, ha a cél pszichológiai alkalmazás.

Egyébként bármilyen rendszert lehet hülyén játszani, ha úgy áll hozzá a mesélő vagy a játékosok.

grungi · http://grungirpg.blog.hu 2017.07.03. 22:48:56

Kicsit túlzásnak érzem, de talán segíthet.
süti beállítások módosítása