Ha valamiről nagyon sokszor elmondják, hogy nagyon szép és elegáns, akkor arról tudni lehet, hogy biztosan nem szép vagy elegáns. Az Onitama kivétel. Az Onitama akkor is szép és elegáns lenne, ha ez nem lenne ötször leírva az amúgy nem túl hosszú szabálykönyvben.
Az Onitama legfontosabb tulajdonsága nem az, hogy szép, hanem az, hogy jó. Ráadásul még bot egyszerű is. Emlékeztek még a Hive-ra? Jó példa arra, hogy lehet kb. két bekezdésnyi szabállyal is olyan játékot alkotni aminek aztán oldalakon keresztül elemzik a stratégiai mélységeit.
A harcos útja
Van egy ötször öt mezőből álló játékterünk (amit egyébként egy elegáns és szép textiltekercsre nyomtattak), melyen két ötfős sereg néz egymással farkasszemet. A középső a vezér/király/főnök, aki a pagoda/kastély/erőd mezőről indul. Ha egy bábuval egy másik helyére lépünk, leütjük azt. Nyerni akkor lehet, ha a vezérrel rálépünk az ellenfél pagodájára, vagy ha valamelyik bábával leütjük az ellenfél vezérét.
A figurákat kártyákkal mozgathatjuk. Ezekből összesen tizenkétféle van, de egy játékban csak öt kerül elő. Minden játékos két lapból választhat a saját körében. Miután a felhasznált kártya szerint lépett egy figurával, az átkerül az ellenfélhez, aki két kör múlva maga is felhasználhatja. Majd az ellenfél választ egy lapot a rendelkezésre álló kettőből, amit átpasszol a másik játékosnak, és így tovább, és így tovább. Összesen tehát öt lap cirkulál a játékban. A szerencsefaktor egyedül a kezdőjátékos meghatározásánál kerül elő, egyébként egy színtiszta logikai teljesinformációs (vagy tökéletes információs) játékkal van dolgunk.
Tudom, mire gondolsz, nekem is ez volt az első ötletem. Ez egy könnyű játék: "fogom a vezért és otthagyom a s.ggén, aztán valahogy megnyerem négy emberrel a meccset". Sajnos ez nem így működik. Az Onitamában, bár lehet emberhátrányból nyerni, minden egyes bábunak súlya van. Ha teljesen kivonjuk a játékból a vezért, azzal több mozgásteret adunk az ellenfélnek és kvázi megengedjük neki, hogy leirtsa a harcosainkat. Itt sajnos kockáztatni kell és előre gondolkodni nagyon-nagyon sokat.
Az app
Szerencsére bárki kipróbálhatja a játékot anélkül, hogy egy fillért kelljen fizetnie érte. Létezik ugyanis egy teljesen ingyenes Onitama app okoseszközökre (Android itt, iOS itt). Ez teljesen jól tudja hozni az Onitama elegáns és szép hangulatát (persze, hogy oda kellett írni a Play Store-ba is...), csak a kártyákon szereplő illusztrációkról kell lemondanunk a helytakarékosság miatt.
Lehet játszani három különböző nehézségű AI ellen; helyben, egymásnak adogatott telefonnal és online is. Ez utóbbit szerencsére mindig van kivel és egy meccs bőven lemegy három-négy metrómegálló alatt. Fizetni csak néhány kiegészítő kártyáért és egy robotos skinért lehet. Ezek egyébként külön-külön valamiért olcsóbbak, mintha egyben, a "különleges ajánlat" keretében vennénk meg őket.
Elegáns és szép
Ha csak a távol-keleti körítés tartana vissza az Onitamától, ne engedd. Az egész csak egy máz, egy szép külső, amit ráhúztak erre az elegáns absztrakt játékra. Az internet amúgy is tele van a különböző saját készítésű szettekkel, szóval ha sárkányos vagy mondjuk macskás Onitamát játszanál inkább, azt is megteheted. Vagy csak rajzolj egy táblát és vedd elő a régi sakk készletedet. Maga a játék természetesen nyelvfüggetlen, csak a szabályokat kell magyarul ismertetni.
Az Onitama tökéletes 5-15 perces kikapcsolódás útra, otthonra vagy bármikorra, amikor ketten vagytok és inkább "sakkoznátok" egyet, mintsem elővegyetek valami nagyobbat.