Mit lépsz most, Kickstarter?
2020. október 07. írta: PixelDrake

Mit lépsz most, Kickstarter?

Az elmúlt években a közösségi finanszírozás-alapú társasjáték kiadás annyira összeforrt a Kickstraterrel, hogy az oldal mellett már magát a kampányokat és a jelenséget is ugyanúgy KS-nek hívták. Egészen mostanáig elképzelhetetlennek tartottam, hogy a Kickstarter egyeduralma bármikor is megdőlhetne - annak ellenére, hogy voltak az oldalnak hibái és elemzői is szép számmal.

Most meg itt a Gamefound.

Azt, hogy ez az új oldal egy tényező, még erős túlzás állítani, hiszen eddig pontosan 0 darab projektet indítottak el rajta (nem is lehet még), de abban biztos vagyok, hogy kicsit föl fogja kavarni az állóvizet. A koncepció az, hogy a Kickstarter egyik legjobban jövedelmező kategóriáját (vagyis a társasjáték kiadást) átcsábítják az univerzális platformról egy kifejezetten játékokra tervezett felületre. Ez egy sokkal egyszerűbb és jóval olcsóbb alternatívát jelenthetne a kiadóknak.

gamefound4.png

Eddig ha valaki Kickstarter kampányt indított, akkor úgy kellett számolnia, hogy a bevétel 9 százalékát lenyúlja majd az oldal. Ha ezen kívül még pledge managert is szeretett  volna használni, ahhoz egy külső céget kellett felkérnie, ami szintén jó pár százalékot - esetleg támogatónként egy fix összeget - jelentett. Nem kell hozzá sokat számolni, hogy kijöjjön: egy sikeres projekt bevételének sokkal több, mint egytizede máris elúszik csak arra, hogy ezt a felületet használják.

A Gamefound azzal promózta be magát a kiadóknak, hogy a saját pledge manager rendszerét ingyenesen elérhetővé tette a kezdeti időszakban. Több se kellett a szervezőknek, 250 projekt máris átcsábult az új oldalra. Állítólag ezzel összesen 4,5 millió eurót spóroltak meg, ami átlagosan 6,5 millió forint megtakarítást jelent. Ez azért szép pénz, még egy csillagászati összegekkel dolgozó CMON esetében is.

A rajongók már megvannak, jöhet a következő fázis: hamarosan indul a Gamefound saját közösségi finanszírozó felülete, kifejezetten játékokra szabva. Hogy mit jelent ez? Számos olyan funkciót automatizálnak, ami a Kickstarterről hiányzik, jelentős időt spórolva ezzel a projektgazdáknak. Ott van például a stretch-goal rendszer. Évek óta a kampányok egyik legnagyobb húzóereje, mégis annyira hidegen hagyja a KS-t, hogy a a kiadóknak kézzel kell frissítgetniük az oldalt, ha elértek egy újabb célt. A Gamefoundnál ez már magától megy: ha átléptek egy bizonyos összeget, a cél automatikusan unlockolódik, frissül az oldal és megy az értesítés a backereknek.

gamefound2.png

A játékosok is jól járnak, mert végre nem csak úgy tudják szűrni a kereséseiket, hogy games meg tabletop games, hanem tematika-, műfaj-, sőt még a tartozékok alapján is rendszerezhetik a projekteket. Ezek mellé még olyan kényelmi szolgáltatások járnak, mint a kezdőket segítő "plegdevarázsló", vagy a téma szerint rendszerezhető kommentek.

Az addonokat is könnyebben lehet majd kezelni, hiszen a Gamefound a saját, beépített pledge manager rendszerét használja. Ez az oldalnak is jól jön: ha valaki eddig azzal a népszerű gyakorlattal élt Kickstarteren, hogy egy dollárt adakozott a kampányra, majd a pledge manager alatt döntötte el, hogy mit is akar, akkor csak az után az egy dollár után fizették a jutalékot a KS-nek, a maradék összeg a PM-kezelő cég zsebében landolt.

Remek, de hát ugye egy ilyen oldalhoz projektek is kellenek. Vajon ki lesz az, aki az extrém látogatottságú Kickstarterről hajlandó lenne átköltözni Gamefoundra? Nos, az első fecske nem más, mint a számos rekordfinanszírozottságú projektet maga mögött tudó Awaken Realms, és az ő sci-fi csodája, az ISS Vanguard! Ha egy ennyire sikeres kickstarteres cég hajlandó váltani, akkor nem kizárt, hogy többen is követni fogják őket. Vajon a KS fejőstehene. a CMON mikor érzi meg, hogy ha egy házzal arrébb költözik, akkor még többet foghat valamelyik gigaprojektjén?

Ha pedig sokan döntenek a váltás mellett, mit fog lépni a Kickstarter? Kénytelen lesz saját pledge manager rendszert fejleszteni, ha nem akar elesni még több bevételtől, hosszú távon pedig talán még az árazásán is kénytelen lesz változtatni. Feltéve, ha bejön a dolog és a Gamefound nem tűnik el az érdektelenség süllyesztőjében.

issvang.png

Ezek jó kérdések, de fontosabb, hogy mit fogunk mindebből mi, gamerek érzékelni. Vajon azt a 10 százalék extra pénzt lenyelik a cégek és nekünk annyi hasznunk van az egészből, hogy kaptunk egy letisztultabb kezelőfelületet? Vagy a kevesebb haszon - több bevétel elvét követve a projektgazdák a megspórolt pénzt inkább beépítik az árakba és egy nagydobozos játék ára újra 100 dollár alá eshet?

Kiderül, de addig is érdemes mindkét oldalt fölvenni a kedvencek közé

A bejegyzés trackback címe:

https://ludens.blog.hu/api/trackback/id/tr1216230368

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása