Neked is volt Kaland, Játék, Kockázat könyved? Ha nem lett volna és még nem hallottál róluk: ezek a klasszikus lapozgatós kalandjáték-könyvek, melyekben a regény cselekménye nem folyamatos, hanem fel van darabolva, általában bekezdésekre. Az olvasónak (vagy inkább játékosnak) döntéseket kell hoznia közben és a döntésétől függően kell a megfelelő helyre lapoznia. A történetnek sok végkifejlete van, a legtöbb persze a főhős csúf halálával végződik, de ésszerű döntésekkel (és egy kis szerencsével) a happy end felé lehet terelni a cselekményt.
Hogy mi köze ennek a Drakonhoz? Nos a a könyvben is úgy kellett lapozgatni, mintha csak egy labirintusban tévelyegnél. A labrintus és az eltévedés pedig a Drakon fő eleme.
Itt az idő, hogy nekivágj a Ludens Labirintusának és ezzel együtt fölfedezd a Drakon játékot is! Menj a 8-ra.
1. Szobákból legalább egy tucat van, mind egyedi képességekkel. Van ami aranyat ad vagy éppen azt vesz el. Van, ami lopni enged másoktól. Van, ahonnan teleportálni lehet és van, ami extra lépéseket enged. Van, amivel átépítheted a labirintust és olyan is, amivel éppen lebonthatod. Végül pedig ott van a sárkány mezője is, ami három lépés erejéig átengedi az irányítást Drakon felett, akit persze érdemes a többiek irányába terelni.
Megpróbálod a szobák erejét használni a meneküléshez, lépj a 6-ra.
2. A Drakonban tehát a pórul járt kalandozók egyikét kell alakítanod, a célod pedig a túlélés lesz. A labirintus folyamatosan változik és épül, közben pedig a társaid legfőbb célja az, hogy ne te legyél a szerencsés kiválasztott, ráadásul a sárkány sem csak ölbe tett mancsokkal nézi a versenyfutást.
Ha érdekel a játékmenet, menj a 4-re.
Így nézett ki egy régebbi kiadás
3. Már éppen elérnéd a kijáratot, amikor perzselő forróságot érzel a hátadon. Megfordulsz és egyenesen belebámulsz a tőled alig néhány ujjnyira lévő sárkány tűhegyes fogakkal teli pofájába. Még látod, amint a tüdejéből kiáramló levegő átforrósodik, majd a szájában meggyulladva egyenesen feléd áramlik. A lángcsóva pillanatok alatt porrá éget.
Kalandod itt véget ért.
4. Minden játékos kap pár labirintuslapkát a kezébe, valamint egy karakterlapot, amin egy darab egyedi képesség szerepel. Amikor rajtad van a kör, két lehetőséged van. Vagy építed a labirintust egy lapka lehelyezésével, vagy átlépsz egy már lerakott szobába, ha erre lehetőséged nyílik. Szinte minden szoba rejt valami titkot magában, ami segít, vagy éppen hátráltat abban, hogy te szedd össze elsőként a szükséges aranymennyiséget.
Úgy döntesz, hogy utánajársz a szobák hatalmának. Menj az 1-re.
Kép a harmadik kiadásról
5. Kilsés fantasy történetünk újabb fejezetéhez érkeztünk, melyben egy csapat kalandozó fegyverekkel megrakodva elindul, hogy kifossza a sárkány kincseskamráját, és gazdagon, valamint egy pikkelyes trófeával térjen haza.
Ám nem alakult minden pontosan a terveik szerint.
A sárkány ugyanis erőlködés nélkül elintézi mindegyiket, majd úgy dönt, hogy a "jó ügyért harcoló" partinak ad egy utolsó leckét: egyiküknek, és csak az egyiküknek esélyt ad a menekülésre. Aki először tud összegyűjteni tíz aranyat Drakon elvarázsolt labirintusából, az szabadon távozhat. A többiekből vacsora lesz.
Hogy megtudd, mi a szereped ebben a kegyetlen játékban, lapozz a 2-re.
6. A Drakon remek lehetőséget nyújt a kombinálásra és a játékostársaink szívatására. Ha kitanultuk a szobákat, gyerekjáték lesz a többieket bezárni egy teljesen elszigetelt helyiségbe, esetleg elbűvölni őket, hogy semmiképp ne tudják kikerülni a sárkány éhes fogait (érméket veszítve ezzel).
Szerencsére nincs (vagy csak nem találtam) olyan kombinációt, ami teljesen ellehetetlenítene egy játékost. Minden csel - legyen az akármennyire is szemét húzás - legfeljebb csak lassítja a többieket, éppen ezért a sértődősebbek is megpróbálkozhatnak vele.
Elgondolkozol, hogy érdemes-e nekivágnod a kalandnak. Menj a 7-re.
Így nézett ki az egyik előző verzió.
7. Igen, érdemes. Az egyértelmű, hogy nem órákig tartó agyfacsarásról és nem is kockacsörgős szörnyölésről van szó. A Drakon kifejezetten kellemes, egyszerű szórakozás, akár családok, akár baráti társaságok számára (a filler és medium szavakat azért nem használom, mert ezek hallatán sokan azonnal tovább tekernek...).
Mivel nem is olyan rég megjelent magyarul is, ezért a sok szoba már nem tűnik olyan ijesztőnek - főleg, hogy mindenkinek jut egy összefoglaló kártya, amiről puskázhat, ha akar.
Megtaláltad a labirintus kijáratát. Ha élvezted a kalandot, menj a 9-re. Ha szerinted ez rettenetesen rossz ötlet volt egy posztnak, menj a 3-ra.
A sárkány mit sem változott a harmadik kiadás óta
8. A Drakon nem éppen mai darab. Az első kiadása 2001-ben látott napvilágot, majd ezt követte egy vizuálisan felújított darab egy évvel később. Itt még egyszerűbb látványelemek és talpas kartonfigurák voltak jellemzőek. 2006-ban elérkezett a harmadik kiadás ideje is, festhető minikkel, idén pedig a negyedik érkezett meg, újabb optikai tuningon átesve.
Ez a sok verzió egyébként kétféleképpen értelmezhető. Vajon a Fantasy Flight Games azért adja ki negyedszer is ugyanazt, mert végre bevételt akar látni a címből, vagy mert annyira jó, hogy biztos benne, hogy ismételten sikeres lesz?
Hogy kiderítsd, menj az 5-re.
9. Sikeresen kijutottál a labirintusból, ráadásul nem kevés arannyal megrakodva. Ennek azonban komoly ára volt. Társaid emlékére való tekintettel úgy döntesz, hogy felhagysz a kalandozással, összegyűjtött pénzedből pedig veszel egy Drakon társasjátékot.