Ludens évértékelő 2019
2019. december 27. írta: PixelDrake

Ludens évértékelő 2019

Ne is próbálj meg az év vége felé normális posztokat vagy tartalmas bejegyzéseket keresni! Ilyenkor mindenhol előkerülnek az évértékelős vagy az év játékát megválasztós posztok, neadjisten a tízes listák. Ez a Ludensen sincsen másként.

A száraz rész, tekerd át

Lássuk először, hogy miben változott a blog idén. A kevesebb poszt annak is a köszönhető, hogy a cikkek egy részét nem ide, hanem a Társasjátékok.com-ra írom. Ők cserébe kiemelten kezelik az én írásaimat és megosztják a ludenses posztokat is az ő oldalukon. Ezzel (remélhetőleg) mindkettőnk olvasottsága csak növekszik. Mivel ezek ugyanúgy az én írásaim, mindig megosztom őket a blog Facebook oldalán is. A sokatok által kért Kickstarter ajánlók is ott futnak - minden héten kiemelek három játékot a forgatagból.

Ami a legolvasottabb posztokat illeti, túl nagy változás nem történt. Még mindig vezeti a listát a tavalyi társasjátékos mellényúlások cikk, a minden aktualitását elvesztő androidos Heroes cikk és természetesen a szexuális töltetű Consentacle. Az egyetlen idei versenyző, aki bejutott a tíz legolvasottabb poszt közé, az a Társasjátékok a bűn útján sorozat ócska Kickstarter csalásokat bemutató része.

Az egyetlen meglepetés, hogy valami érthetetlen okból kifolyólag a tölteléknek szánt munchkinos posztom teljesen magától fölkúszott a top 10-be.

2019 kedvencei

Most, hogy a cikkekkel végeztünk, jöjjenek a játékok! Olyat, hogy az év legjobb játéka, én nem fogok leírni, mert mindenki maga dönti el, hogy mi volt számára a legértékesebb egész évben. Inkább létrehoztam pár szubjektív kategóriát, amiket ti majd jól kiegészíthettek a kommentekben.

Az év meglepetése: Tiny Towns

Egy olyan újdonságtengerben úszva, mint a mini-Essen, általában a nagyobb lélegzetvételű játékok ragadják meg a figyelmemet. A Tiny Townst látva azt gondoltam, hogy egy jó fillert fogok kipróbálni. Aztán lejátszottunk vele egy kört. Aztán még egyet. És még egyet. Aztán hazavittem és egy nap alatt lejátszottam vele a tizedik partimat is.

Nagyon szép, de mégis átlátható külső, egyszerű szabályok, mégis villámgyors és nagyon változatos játékmenet. Arról meggyőződtem, hogy nem csak az én figyelmemet keltette fel, úgyhogy szinte biztos vagyok benne, hogy ez az a játék, ami jövőre megkapja a magyar kiadást.

76778188_2786092788125380_65702618692845568_o.jpg

Az évben a legtöbbször előkerült játék: Vasút vonal

Tudjátok, van az a Horrible Games nevű csapat, akik a méregdrága, üveggolyós Potion Explosiont is tervezték. Na, ők adták ki még tavaly az év (és megkockáztatom, hogy a korszak) egyik legjobb roll&write játékát, a Vasút vonalat. Eddig csak a Sagradával fordult az elő, hogy bárkinek is mutattam, mindenki élvezte - sőt, azonnal meg is akarta venni. Ez most sikerült a rajzolgatós játéknak is.

A kiegészítőket nem is használjuk. Azért vettük meg mindkét dobozt, hogy akár egy focicsapatot is le tudjunk ültetni játszani. A letörölhető filc használata plusz pontot jelent. Szükség is van rá, mert ha jegyzettömb lenne a dobozban, az már rég kifogyott volna.

img_20191103_163017.jpg

A magyar megjelenés, aminek a legjobban örülök: Everdell

A magyar társasjátékkiadás jelenleg aranykorát éli. Nem csak, hogy előbb vagy utóbb megjelenik minden fontosabb játék magyarul, még olyan társasok is megjelennek a hazai piacon, amikre korábban esélyt sem adtam volna (Ősi jel, Homályrév, stb). Ezek közé tartozott az Everdell is.

A cukiságfaktora ellenére elég összetett kártyás-képességes játékról van szó, sok szöveggel. Pont emiatt nem a szélesebb közönségnek készült. Érdekesség, hogy sokan kritizálták a randomfaktora miatt korábban, ám ezek a kritikus hangok hamar átfordultak pozitív véleménybe és most már nagyon sokaknak az egyik kedvenc játékává vált - köztük nekünk is.

img_20181128_090044.jpg

Az év legjobban várt játéka: Res Arcana

A varázslópárbajos játékok műfaja megunhatatlan számomra. Már a beharangozásakor tudtam, hogy a sokak által Évszakok 2-nek nevezett Res Arcana lesz az én játékom. A gyors, pörgős játékmenetet és a szinte végtelen kombinációs lehetőséget még a középszerű látvány sem tudta beárnyékolni. A győzelemhez nem kell feltétlenül ütni a másikat (bár a lehetőség megvan rá), mégsem lesz teljesen szolitár az élmény, főleg nem több játékossal. Alig várom, hogy elkezdjenek hozzá kiegészítőt gyártani, méghozzá nagy mennyiségben.

img_20191119_202327.jpg

Az év negatív csalódása: Era

A sok Pandemic után Matt Leacock ismét megcsillogtatja tehetségét, ezúttal az annyira divatos roll&write műfajban! Sok műanyag cucc, középkori tematika és kockák - ezt a játékot nekem találták ki! Amikor a mini-Essenben végre sikerült kipróbálnom, csalódva éreztem, hogy nem érzek közben semmit. Bár kétségtelenül jól ki van találva a mechanika, az egész játék úgy döcögött el mellettem, mintha egy tisztítószer összetevőit olvasnám. Az igénytelen műanyagtábla pedig semmit nem tett azért, hogy teljesebb legyen az élmény.

Nem azt mondom, hogy nem adnék neki még egy esélyt, inkább azt, hogy az Era az, amiből minél előbb szükségünk van egy second editionre.

era.jpg

Az év pozitív csalódása: Fesztáv

Mást sem olvastam róla az interneten, mint, hogy mennyire drága meg túlárazott. Ráadásul madarakat kell nevelni benne, ami az én sárkányokhoz és fantasyhez szokott ízlésemnek kissé száraz. A Társasjátékok Ünnepén viszont be kellett mutatnom, úgyhogy kénytelen voltam leülni legalább egy partira. Már az első pár kör után rájöttem, hogy véresszájú kommentelőknek megint nincs igaza. A Fesztáv békés engine-building, amiből sugárzik, hogy mennyi energiát és szakértelmet igényelt a megtervezése. Ha szélesebb közönséghez is el tudna jutni, ez lehetne a mi generációnk Élve fogd el!-je.

Egyébként egyáltalán nem túlárazott. 15 ezer környékén mozog a bolti ára (ha éppen lehet kapni). Az, hogy valaki ennek a másfélszereséért kínálja, az nem a játék hibája.

78640865_2816843981716927_8936470059727978496_o.jpg

Az évtized kedvencei

Olyat, hogy év játéka, nem hirdetek, sőt az évtizedét se én fogom megmondani. Összeállítottam viszont egy listát arról, hogy az elmúlt tíz évből melyik játék a kedvencem. Kicsit csalóka ez a lista, mert nem társasozom tíz éve és nem is mindegyiket a megjelenés évében próbáltam ki. Tekints rá inkább úgy, hogy ez a kedvencem az abban az évben megjelent játékok közül.

Most pedig jöhetnek a húszas évek!

A bejegyzés trackback címe:

https://ludens.blog.hu/api/trackback/id/tr6115343944

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása