7 Wonders Duel: Pantheon - Isteni színjáték
2016. november 10. írta: PixelDrake

7 Wonders Duel: Pantheon - Isteni színjáték

Aki csak kedvelte az alapjátékot, tűkön ülve várta itthon, hogy végre lefusson Essen és végre a közemberek számára is elérhető legyen a 7 Wonders Duel első kiegészítője. Én is így voltam vele. Hogy múlassam az időt, igyekeztem minél több információmorzsát felkutatni a kiegről és kritikákat olvasni az alapjátékról. Eközben futottam bele egy ilyen véleménybe:

Végig azt éreztem rajta, hogy ez nem más, mint egy 7 Csoda alapjaira épülő játék, amit két főre dolgoztak ki.

Valóban, ez tagadhatatlan.

Szóval a 7 Wonders Duel néha kap egy kis hidegzuhanyt a nyakába, ennek ellenére még mindig állítom, hogy az egyik legjobb (kétfős) játék, ami csak eddig elkészült. Tekintve, hogy figyelemreméltó sebességgel kapaszkodott fel a BGG ranglista top10-be, valamint annyi díjat szedett be, hogy el se férnek a dobozon, evidens volt, hogy érkezni fog hozzá kiegészítő. Méghozzá hasznos és jól átgondolt kiegészítő.

Mert azért lássuk be, hogy ha játékot nem is, kiegészítőt mindenki tud írni: Fogom az alapjáték akcióit/kártyáit/akármijeit, az egyiket megduplázom, a másikat párba állítom egy harmadikkal, valamint kitalálok egy újat, ami az átgondolatlanság miatt annyira overpowered lesz, hogy a tapasztalt játékosok inkább kihajítják majd.

Deus Ex Machina

Szerencsére itt nem ez a helyzet. Nincsenek új "alap" lapok, hanem új lehetőségek vannak, amikhez új csodák és pontszerzési módok kapcsolódnak.

A dobozban találunk egy égboltot ábrázoló tábla-darabot, amit az alaptábla tetejére pattinthatunk: ide kerülnek majd az istenek. A játék első harmadában a lefordított lapokra ráhelyezünk véletlenszerűen pár vallás (mysticism) tokent, amit az kap majd meg, aki az adott lapot szabaddá teszi. A vallás token birtokosa választhat egy istent a pakliból és képpel lefelé a tábla valamelyik rekeszébe helyezheti. Ez az első kor alatt többször is megtörténik, így végül öt isten, és egy speciális "ajtó" várja majd, hogy a második körtől kezdve használatba vegyék. 

Ekkor fölfedjük az isten lapokat és pénzért igényelhetjük egyedi szolgálatikat. Van itt minden, amit csak el tudunk képzelni: plusz pénz, plusz győzelmi pont, épületlopás, hadászati előnyök és még sok más finomság. Persze az istenek szolgálatai nem olcsóak és itt máris belép egy komoly taktikai elem az első korból. Nem mindegy ugyanis, hogy aki kiválasztja az istent, az hova teszi le őt.

A hat rendelkezésre álló hely ugyanis más-más árat kínál mind nekünk, mind az ellenfélnek. Lehet tehát dilemmázni, hogy elfoglaljuk az ellenfél olcsó helyét egy gyenge istennel, vagy a miénket egy nekünk kedvezővel. Ráadásul semmi sem garantálja, hogy az így felkínált olcsó isten nem fog pont beleilleni a másik stratégiájába...

A harmadik korban ismét kifejezhetjük hálánkat az istenek felé méregdrága, de győzelmi pontot jól termelő templomok emelésével. Persze, ha már elköteleződtünk a római panteon felé, akkor a helyi istenségek szívesen adnak kedvezményt az épület árából.

Bízz Istenben és tartsd szárazon a puskaport!

Hogy szándékosan-e vagy sem, azt nem tudom, de az istenek és a vallás tokenek bevezetésével a Panteon az alapjáték pont egyik legfontosabb elemén csavart egy nagyot: az időhúzáson. Aki kettőnél több Duel meccset játszott már le, azt tudhatja, hogy az "elvegyek-e egy jó lapot, ha ezzel átengedek az ellenfélnek egy másikat" dilemma végigkíséri az egész partit. Itt az, aki átad egy lehetőséget az ellenfelének, nem minden esetben jár rosszul, hiszen vallás tokennel gazdagodhat - tehát a játék első felében érdemes lehet egy agresszívebb stílust alkalmazni.

Nőtt a szerencsefaktor szerepe is, mert bár megvan a választási lehetőségünk, a tizenöt istenből véletlenszerűen húzunk majd fel, ahogy a vallás tokenek is véletlenszerűen kerülnek a táblára. Ha valaki a csodáihoz passzoló isteneket fog ki, akkor bizony csúnyán elhúzhat - más kérdés, hogy tapasztalt játékosnak kell lenni, hogy ezt felismerje. 

Aztán ott van a mostoha módon kezelt tudomány, amit hiába próbáltak meg erősíteni (plusz korongokkal és isteni segítséggel), csak még jobban háttérbe szorítottak. Az eddig is hanyagolt zöld tokenek sajnos a közelébe sem érnek az istenek erősebb és jóval könnyebben elérhető ajándékainak. Így tudománnyal nyerni most már inkább érdekes kihívás, mint lehetőség.

Ha (az) isten(ek) velünk, ki ellenünk?

A Pantheon kiegészítő jó. Nem javít az alapjátékon, az nagyon nehéz lenne. Inkább hozzáad, ahogy azt egy kiegészítőnek illik. Ha a Pantheont használjuk (ezáltal kilőve az alapjáték céh lapjait), akkor egy fordulatosabb, taktikusabb játékot kapunk, szép hosszú vonatokkal és pontesővel. Ha az alapjátéknál maradunk, akkor egy visszafogottabb, stratégikus élményben lesz részünk, sok agyalással és mérlegeléssel.

Az én véleményem, hogy mindkettőt ki kell próbálni. Közben pedig lélekben készülni a második kiegészítőre, a tábla alja ugyanis arra utal, hogy oda bizony még be kell majd pattintani valamit...

A bejegyzés trackback címe:

https://ludens.blog.hu/api/trackback/id/tr9111925047

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

potato9 2016.11.29. 18:14:35

"Közben pedig lélekben készülni a második kiegészítőre, a tábla alja ugyanis arra utal, hogy oda bizony még be kell majd pattintani valamit..."

Igen, az alapjàtèk tàblàjàt:
boardgamegeek.com/image/3081667/7-wonders-duel-pantheon

Ez persze nem zàrja ki, hogy èrkezik hozzà tobb kiegèszìto.

potato9 2016.11.29. 18:16:15

@potato9: Bocs, benèztem, az alapjàtèk alà mèg valòban fèrhetnek ùj elemek.

PixelDrake · http://ludens.blog.hu 2016.12.01. 18:44:49

@potato9: Igen, én úgy gondolom, hogy a végleges tábla szimmetrikus, "gyémántszerű" lesz majd.
süti beállítások módosítása