Még a Big Book of Madness-szel ismertem meg a Iellót, mint kiadót, aki nagyon gyorsan a kedvenceim közé küzdötte fel magát, valahová a Czech Games Edition mellé. Eddig három játékot próbáltam ki tőlük és egyik sem okozott csalódást, azonnal kedvencekké váltak. Bár a Big Book of Madnessre ez nem feltétlenül igaz, Iello játékokat akkor veszünk elő, amikor egyszerű, kellemes és viszonylag gyors kikapcsolódásra vágyunk. És ugye ki ne vágyna néha ilyesmire...
A Welcome to the Dungeon egyszerű és nagyon gyors játék. Már-már a mikrojáték kategória illene rá. Egy parti nem több negyed óránál, és az is csak akkor, ha sokan játsszák. Besorolását tekintve licitálós, vagy inkább push-your-luck típusú.
A push-your-luck elmélete
Ez utóbbit a legtalálóbban talán "határfeszegetősnek" lehetne fordítani. Lényege, hogy az a győztes, aki a legtöbbször hajlandó megismételni ugyanazt az akciót, anélkül, hogy túlvállalná magát és végül belebukna. Hogy sose hallottál még ilyenről? Játssz le egy parti huszonegyet és megérted.
Jobb példát mondok. Egy időben népszerű volt Amerikában a Chicken Game nevű elmés csoda, ami a helyi fiatalok extrém bátorságpróbája volt. Két autós megindul egymással szemben kövér gázzal és az veszít, aki előbb elrántja a kormányt (az ebből eredő halálesetek számát most ne feszegessük).
Az nyer tehát, aki az összes közül a legmerészebb, de nem túl merész ahhoz, hogy megszívja elbukjon.
A játékmenet
Adott egy kalandozó valamennyi életerővel és hat felszereléssel, valamint egy szörnyekkel teli pakli. Ez utóbbiból áll össze később a dungeon, amin a kalandozónak végig kellene mennie élve.
- A soron következő játékos passzolhat mielőtt bármit is csinált volna. Ekkor a forduló számára véget is ért. Biztosan nem hal meg, de győzni sem fog.
- Ha úgy dönt, hogy nem passzol, húz egy szörnykártyát. Ezt a kártyát aztán (képpel lefelé) elhelyezheti a dungeonban, nehezítve a kalandozó dolgát.
- Vagy dönthet úgy, hogy a szörny nem kerül a dungeonba, ekkor viszont a kalandozó elveszít egy felszerelést.
Egy forduló akkor ér véget, ha egy ember kivételével mindenki passzolt. Ekkor az illető nekivág a dungeonnak és fölcsapkodja a kijátszott szörnylapokat.
- Ha van nála olyan felszerelés, ami legyőzi a soron következő szörnyet, akkor a lapot félreteszi, jön a következő.
- Ha nincs, akkor a szörny szintjét levonja a saját életerejéből.
Ha sikerül így az utolsó szörnyet is túlélnie, akkor egy arany oklevél a jutalma, ha nem, akkor egy 'halál'. Két halál utána a játékos kiesik, két oklevéllel viszont azonnal nyer.
Ezek után indul a következő forduló.
A stratégia
A játékosnak tehát jól kell lavíroznia a kevés szörny-elegendő felszerelés keskeny tengelyén. Megteheti, hogy sok szörnyet pakol be, vagy igyekszik kilopni a kulcsfontosságú felszereléseket, de ezzel azt kockáztatja, hogy a végén neki kell majd nekivágnia a teljesen esélytelen kalandnak.
Vagy intézheti úgy, hogy az erősebb szörnyeket eltávolítja valamilyen kevésbé hasznos felszereléssel együtt,. A túl könnyű dungeon viszont senkit nem fog kihátrálásra kényszeríteni, így arra kényszerülhet, hogy végül emelje a tétet.
A játék - tényleg - rövid története
A teljességhez hozzátartozik, hogy ebből már korábban megjelent egy verzió 2013-ban Japánban, Dungeon of Mandom néven. Ebben még csak egyféle hős szerepelt és a grafika "kevésbé eltalált" volt. Aztán a Iello fölkarolta, átnevezte, újrarajzolta és kicsit bővítette. Köszönjük neki.
A játékélmény
Röviden: király! Mostanában szinte mindig ezzel a kis pörgős csemegével alapozzuk meg a hangulatot. Nem nehéz elmagyarázni és szerencsére megérteni sem. Bár van benne négy-öt angol mondat, ezek megértését szimbólumok segítik (ráadásul mindenki számára láthatóak), így gyakorlatilag két mondat híján nyelvfüggetlen a dolog. További előnye, hogy kicsi és olcsó, úgyhogy bármelyik óriásjáték mellé be lehet préselni a táskába (vagy a kék ikeás szatoyrba).
Szóval dungeonre fel, mert nemsokára itt a kiegészítő: Welcome Back to the Dungeon!
UPDATE: Már elérhető magyarul is, Üdv a mélyben címen!